Az angol nyelvoktatás megújítása – Záróesemény a Nyíregyházi Egyetemen

Az angol nyelvoktatás megújítására nyert EFOP-os pályázatot a Nyíregyházi Egyetem Angol Nyelv és Kultúra Intézeti Tanszéke. 10 nyíregyházi és megyebeli középiskola 2400 diákja és 22 tanára több mint három éven át dolgozott együtt. 3840 angol nyelvű foglalkozást vezettek. A több mint hároméves munka során oktatási kötetek és munkafüzetek készültek.

„Ez egy 330 millió forint összköltségvetésű projekt, és a szakemberek remek munkát végeztek. Én úgy gondolom, hogy mind az egyetem, mind az együttműködő középiskolák számára remek lehetőséget nyújtott. Ezúton is szeretném megköszönni szakmai vezetőnknek, koordinátorainknak, úgy a középiskolákban, mint az egyetemen, a két képzésszervező kollégánknak, és természetesen az oktatóknak, akik ebben a több mint három évben segítették a munkánkat” – fogalmazott köszöntőjében a projektmenedzser, dr. Nagy Zsolt.

Online projektzáró eseményen értékelték az április végéig tartó munkát, melynek egyik célja a közép- és felsőoktatás együttműködése. A középiskolákba egyetemi hallgatók, mint tanár asszisztensek jártak. Egy újabb cél volt a nyelvvizsgára való alapos felkészülés. Egyedülálló módon szerveztek próba nyelvvizsgát a diszlexiások és diszgráfiás diákok számára is.

„Az innovatív módszerek népszerűsítése a foglalkozásokat megelőző periódusban történt, hat műhelymegbeszélés keretében, 2018. február és július között. Ezen 22 angoltanár vett részt, és itt élményszerű módszereket mutattak be tanár trénerek. A fő téma az interaktivitás, a kommunikativitás, a tartalomalapúság és gamifikáció volt. Ezen kívül szerveztünk Angolszász Kulturális Heteket 2020 nyarán, tudományos konferenciákat, négyet, és online társalgási órákat, anyanyelvi lektor bevonásával” – tájékoztatta a résztvevőket dr. Ajtay-Horváth Magda, a projekt szakma vezetője.

A szakmai vezető hosszan sorolta a pályázat elemeit, hiszen 20 milliós eszközbeszerzés is történt, szoftver- és könyvtárgyarapítás. Nagy diákcsoporttal utaztak Angliába, de tanulmányi kirándulást szerveztek Máltára is. A pályázat sikeréért 123 ember dolgozott együtt éveken át, segítették a szervezést és az adminisztrációt.

„A foglalkozás elejét mindig egy rövid, figyelemfelkeltő magvas feladattal kezdtem. Mivel nekem vesszőparipám a dalok, a könnyűzene, ezt mindig beépítettem a foglalkozásba. Egy angol nyelvű dalt kellett meghallgatni, amivel a hiányos szöveget kellett kiegészíteni a dal hangzása alapján. Itt a cél a motiváció felkeltése volt, egy kicsit a korosztályhoz közelebb vinni az angolt, mert sokuknak ez a tankönyvből való tanulás kicsit idegen, de a zene az mindegyikükhöz közelebb áll” – szólt módszereiről a Görögkatolikus Gimnázium tanára, Bánfi Dávid.   

Angolszász Kulturális Hetek, műhelybeszélgetés, próba nyelvvizsga, kirándulás, online társalgási órák során lettek tehát erősebbek, magabiztosabbak a diákok. A nyelvvizsgahiány problémája egyedülálló Magyarországon – mondta a zárókonferencia előadója, aki kutatásaiban ennek okait és megoldását vizsgálja.

„2020 nagy szenzációja volt, hogy kiadták a diplomákat nyelvvizsga nélkül, de ez nem azt jelenti, hogy megoldottuk a problémát, ugyanis a nyelvvizsga nélkül egyetemet elhagyó, de diplomát nem szerző hallgatók újratermelődnek, ugyanis ez egy egyszeri nyelvvizsga nélküli diplomakiadás volt. Mindenképpen érdemes megvizsgálnunk, hogy Magyarország hol áll világ- és Európa-szinten nyelvtudásban” – beszélt dolgozata témájáról Somfalvi Zita, a Nyíregyházi Egyetem tanársegédje.

A kutatások igazolják, hogy hazánkban magas óraszámban tanulnak a diákok, és nem is állunk rosszul ezen a területen, a tények mégis mást mutatnak. Vita van a nyelvtanulás kezdetéről, a korai oktatásban tanárokat és diákokat segítő tankönyvek hiányáról, illetve arról, hogy a mai generációkat egészen más módszerrel kell tanítani, mint korábban. Ennek a sikernek a szolgálatában dolgoztak a Nyíregyházi Egyetemen a NyEW WAY pályázat kapcsán is.