Az alkalmazott tudományok egyeteme feladatairól tanácskoztak

Magyarországon a bolognai rendszer bevezetése óta a gyakorlatban megszűnt a főiskolai és egyetemi képzés, felsőoktatási alapképzés, illetve mesterképzés jött létre. Azóta élt az az ellentmondás, hogy aki egy bizonyos alapszakot főiskolán kezdett meg, az főiskolai, aki pedig egyetemen, az egyetemi diplomát kapott. Magyarország öt főiskolája, köztük a nyíregyházi felsőoktatási intézmény is, mely alkalmazott tudományok egyeteme besorolással egyetemként működik tovább. A magyar felsőoktatásban ez egy új intézménytípus, amely az angolszász területeken már korábban megjelent az oktatás területén, az ilyen típusú intézményeknek, amelyek neve University of Applied Sciences, nemzetközi szervezetük is van.

 

GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉS ÉS KUTATÁS

 

Magyarországon a gyakorlatorientált felsőoktatási intézmények most új fejlődési pályára álltak úgy, hogy alkalmazott tudományok egyetemévé, és nem kutató egyetemekké váltak.

További képekért kattintson a fotóra!

– Az alkalmazott tudományok egyeteme nem alapkutatásokat végez, hanem mondjuk kutatásfejlesztéseket, tehát felhasznál bizonyos eredményeket, s megnézi, hogy az a gyakorlatban hogyan működik – mondta dr. Onder Csaba, a Nyíregyházi Egyetem rektora. – Vagy egy másik példa, hogy mi jellemzi ezt az intézménytípust: nálunk a pedagógusképzés egy tipikusan gyakorlatorientált képzés, hiszen nem elméletet oktatunk arról, hogyan kell a gyerekeket tanítani, nevelni, hanem ezt a gyakorlati képzésünk során sajáttítatjuk el a hallgatókkal.

Az egyetemeken minimum 8, az alkalmazott tudományok egyetemén pedig minimum 4 alapképzést kell biztosítani, ez a Nyíregyházi Egyetemen régóta adott, jelenleg 19 alapképzésen tanulhatnak a hallgatók. A mesterképzés területén is az elvárton felül teljesít a nyíregyházi intézmény, jelenleg 15 tanári és 2 diszciplináris mesterképzést biztosítanak, az alkalmazott tudományok egyetemétől elvárt minimum 2 mesterképzéssel szemben. Az új egyetemtípusnak 2 duális képzéssel kell rendelkeznie, amely Nyíregyházán duplán, 4 duális képzéssel biztosított. Az alkalmazott tudományok egyetemén az oktatói minősítettség 45 százalékát várják el, a nyíregyházi intézményben 71 százalék a minősített oktatók aránya. Az új egyetemtípustól nem elvárt a doktori képzés biztosítása, a Nyíregyházi Egyetem ennek ellenére tervezi doktori képzés indítását.

 

ÚJ INTÉZMÉNYTÍPUS – ÚJ FELADATOK

 

Az újonnan létrejött alkalmazott tudományok egyetemei képviselői számára a Nyíregyházi Egyetem szimpóziumot szervezett. A fórumon a nyíregyházi felsőoktatási intézmény mellett a Budapesti Gazdasági Egyetem, a Budapesti Metropolitan Egyetem, az egri Eszterházy Károly és a Kecskeméti Egyetem képviselői tanácskoztak arról, mi az egyetemek új szerepe, identitása, képzési és kutatási feladatai, milyenek az intézmények átsorolási tapasztalatai és melyek a továbblépés lehetőségei.

– Nagyon fontos, hogy ne akarjunk kis egyetemek lenni, és hogy semmiképpen ne menjünk el az alapkutatások irányába – mondta Sándorné dr. Kriszt Éva, a Budapesti Gazdasági Egyetem rektora. – Fontos, hogy találjuk meg a közös ismérveket, azt, hogy hogyan lehet megtölteni tartalommal, és hogy lehet jó alkalmazott tudományok egyetemét csinálni.

A szakmai tanácskozás célja az volt, hogy a nemzeti felsőoktatásban az új intézménytípus megfelelően definiálódjék, beágyazódjék, létjogosultságot, elismerést és jól kommunikálható funkciót nyerjen a szakmai közösségek és a társadalom képviselői előtt.

F. A.

(Fotó: Szarka Lajos)