Ybl-díj a Hungária Biztosító épületéért

Ybl-díj a Hungária Biztosító épületéért

A nyolcvanas évek közepén az Állami Biztosító megszűnt. Hungária Biztosító lett a neve, aztán meg AB AEGON-nak hívták, ’95-tõl. Az emberek mindig is próbáltak gondoskodni magukról az előre nem látható bajok esetére. De jönnek a háborúk, a pénzromlások, a becsődülő biztosítások. A biztosítókra mégis szükség van, mert az öngondoskodás néha nem elég. Az autókat lopják, összetörnek. A lakások kiégnek, a rablók betörnek, és az életet se bízzák már az emberek az isteni gondoskodásra.

Népszerű építőanyagból

A kilencvenes évek végén a Hungária Biztosító új székházat épített a művelődési ház mellé. Tervezője, Lengyel István a hely szellemét akarta megragadni. A városban a nyolcvanas években a Malom utcai Séra ház, a borbányai evangélikus templom, a temető kapuzata, a Krúdy mozi és a Damjanich laktanya vezérkari épülete képviselte látszó falazatként ezt az ősi építőanyagot. És Nyíregyháza főterén állt a műfaj reprezentációja, a római katolikus templom, a hely eme szellemének meghatározó épülete.

A tégla részletgazdagsága

A templomok hagyományosan a gondoskodás és a bizalom épületei. A társszékesegyház anyaghasználata és sziluettje 1905 óta ismerős látvány az itt lakók számára. Nem hat olyan idegenül környezetében, mint a Nyírfa vagy a Kelet Áruház, aludobozaival. A tégla tartóssága bizalmat ébreszt, időtálló, és olyan részlet gazdag tud lenni, hogy mindenki megtalálhatja benne a szépséget és a mesterségbeli tudást. Őszinte téglakötéseiből kiszámítható, hogy milyen vastag a fal. Ha az isteni gondoskodás háza téglából van, legyen ez is hozzá hasonló, és hordozzon historikus jegyeket – gondolhatta a tervező, mert az jelenti a folytonosságot, az értékállóságot. Így lehet ez, a ma már más tulajdonosok által használt karakteres ház a városközpont kedvelt épülete.

Sarokház

Az épület sarokház, mint a Takarékpalota, a Jósa András Múzeum, hangsúlyos főbejárattal. A csuklópontba állított lépcsőháza, a tető fölött is megjelenik. Szeretjük a sarokházakat, nem kell keresni a bejáratát, messziről jelzi a közlekedési csomópontot, néha belátást biztosító lesarkított tömegével is.

Eklektikusan modern és regionalista

Fogadja látogatóit az épület. Az ügyféltér őre a lépcsőház, a földszinten körülöleli, és az előcsarnok katedrálisosan felmagasodik a homlokzat mentén. A modern építészet bejárva tárulkozik fel. Minden nézetéből más arca van. Lépcsőháza egy szobor, tér a térben. Kár, hogy az ügyfeleknek nem engedik bejárni. Belső tere az utcáról is olvasható. Gótikus vertikalitása miatt, eklektikusan modern épületnek lehetne nevezni, de a környezetéhez igazodni akarása miatt regionalista is, ami itt harmonikus illeszkedést jelent, és nem hivalkodást. Sok épületnek az a baja, hogy az utca főszereplője akar lenni.

Betonnal kihangsúlyozva

A fiatal tervező nem kívánt igazodni a művelődési ház nagyteres karakteréhez, a kultúra háza a városszövet sziget épülete. Előtte el kellett szegni a zártsorú beépítésű városmagot, mögötte létre kellett hozni a körút határozott térfalát. A téglát a történeti épületek falain sokféle tagozaton kipróbálták színezve és idomtéglákkal variálva. Itt most a vakolt faltestek nyugalmával lecsendesített és árkádosított pillérsorral tagolt falsíkok alkotnak változatos harmóniát. Az ablakos fal és a sávos sorolás, az á¬t¬hidalások és az oszlopfők betonnal való kihangsúlyozása tesz hozzá a Nagy Virgil által a katolikus templomon, és Rerrich Béla Morgó temető kapuzatán bemutatott tégla ki mit tud-jához.

Plasztikus árkádosítás

Az árkádosítás itt nem a kirakatnézés esővédő fedése, csak plasztikája a háznak, mint egy mellbevarrás a ruhán, egy hajtássor a rakott szoknyán, vagy egy puffos ujj a blúzon. A biztosítónak nem kell kirakat. Az árkád alatt talajtakaró cserjék zöldelltek a kezdetben az üvegfalak előtt.

Mindkét végén befejezett

A majdnem sarokszimmetrikus tömeg bejáratát egy többrétegű bélletes kaputorony alkotja, lépcsőzetes oromfallal lezárva, afféle modern timpanon. Ugyanakkor áttörtségével utal az intézmény ügyfélváró fórumára, fogadóterére. A modern építészet néha unalmas sorolás, hentes logikával: lehet tíz dekával több? Ha lehet, elmegy a sarokig, ha nem, levág a szalámiból. Ez a ház mindkét végén befejezettként hat. Központi tömegéből kiragadott, burkolt faltesttel fejezi be a házat a telekhatáron.

Változatosságot hozó szintezés

Az északi oldalon megduplázva azt, egy nyolcszögű melléklépcsőház eltérő plasztikájával és nyílásaival variálja meg az iker-tömeget. Nem egypetéjű ikrek. A lépcsőházak pihenőinek eltérő szintje, mindig változatosságot visz az emeleti födémek ismétlődő sávjaiba. Ezek a befejező falsíkok elhatárolódnak a valamikor hozzáépülő újabb épületektől, és ugyanakkor nem adnak fel nekik megoldhatatlan illeszkedési feladatot. Az APEH irodaháza élt is ezzel, a kisiparosok háza pedig szerényen meghúzódik a széplány kedves barátnője szerepében mellette, a Dózsa György utcán.

Historikusan modern

Lengyel István ezért a házért 1991-ben Ybl-díjat kapott, az indoklásban a historikus eszközöket is felhasználó modern téglaépület érdemeiért. A mátészalkai fiú azóta szülővárosának három templomot tervezett, megyénk építészetének is kiemelkedő egyénisége.