Több mint öt százalékkal nőtt az áruforgalom a MÁV hálózatán tavaly

A vasúti árufuvarozás volumene két éve jelentősen emelkedik a MÁV hálózatán: míg 2013-ban több mint 143 ezer tehervonat tett meg 19,6 milliárd bruttótonna kilométert az összes hazai vasútvonalon, 2014-ben már 148 ezer szerelvény 20,7 milliárd bruttótonna kilométert futott. A tehervonatok darabszámában mindez mintegy három százalékos, bruttótonna kilométerben (egy tonna jármű és rakomány tömegének mozgása) majdnem 5,5 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Ugyanezen adatsorokon 2012. óta pedig 5,9, illetve 14,6 százalékos javulást jeleznek a nemzeti vasúttársaság statisztikái. A hazai vaspályákon a tehervonatok csaknem 17 millió kilométert közlekedtek összesen. Ez annyi, mintha a Föld-Hold távolságot huszonkétszer tették volna meg oda-vissza, vagy 423-szor kerülték volna meg a Földet az Egyenlítő mentén.

 

MINTHA 22-SZER TETTÉK VOLNA MEG A FÖLD-HOLD TÁVOLSÁGOT

 

A pozitív trend a MÁV bevételeire is kihatott, tavaly 650 millió, két év alatt több mint 1,8 milliárd forinttal növelve a MÁV bevételét. Elsősorban a belföldi forgalom, feltehetőleg az anyag- és szállításigényes építőipar jelentette az árufuvarozási növekedés hajtóerejét, de a forgalmi adatok alapján az e-útdíj bevezetése is jótékony hatással bírt. A vasúttársaság arra számít, hogy a magyar gazdasági teljesítmény javulása a vasúti áruforgalomra további kedvező hatást gyakorol.

 

ÚJ FOLYOSÓKON KÖZLEKEDNEK

 

Noha a tranzitforgalom Horvátország, Szerbia, Ukrajna irányába csökkent, ugyanakkor Ausztriába jelentősen, Szlovénia, Románia és Szlovákia felé kismértékben emelkedett a szállítás. Magyarország vasúti árufuvarozási lehetőségeit növelik a 2013 őszén megnyílt, hazánkat átszelő folyosók: az RFC6, Mediterrán korridor Spanyolországból indulva, Franciaországon, Olaszországon és Szlovénián át érkezik Magyarországra és a magyar–ukrán határig tart, míg az RFC7, Orient korridor Csehországból indulva, Ausztrián, Szlovákián, Magyarországon, Románián át Görögországig halad, érintve a tengeri kikötőket. Az európai árufuvarozási folyosók működése az országhatárok közötti vasúti átjárhatósági, úgynevezett interoperabilitási problémák leépítésére is kedvező hatással lesz.