Tessék elolvasni a NAV-tól kapott leveleket, erre figyelmeztet a hatóság!

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának levélkampánya után csökkentek az online pénztárgépek működési anomáliái. A kezdeményezés célja a pénztárgépadatok elemzése és az adózók segítése.

A NAV kiemelt figyelmet fordít az online pénztárgépek adatainak elemzésére és értékelésére. Ezek alapján két problémakört is azonosított az üzembe helyezett, de nem megfelelően használt pénztárgépeknél.

Az egyik ilyen probléma az online eszközök nem megfelelő adattovábbítása volt, ennek hátterében általában valamilyen adatkapcsolati vagy adatszolgáltatási hiba állt. Az adatállomány tisztítására, a kapcsolat hibáinak feltárására és elhárítására a NAV felhívást küldött az érintett adózóknak. A levelek hatására csaknem 90 százalékuk javította az eszköz hibáját. A másik feltárt problémakör az éves felülvizsgálat elmulasztása volt. Az érintettek döntő része ezt a mulasztást is pótolta a kiküldött felhívások nyomán.

A pénztárgépek folyamatos és megbízható működése közös érdek. A NAV az elmúlt években előrelépett az adózási folyamatok digitalizálása, az adatvagyon bővítése, az adatok kockázatkezelési, ellenőrzési felhasználása, az adózás informatikai támogatása terén. Megbízható adatokkal a NAV anélkül tud a képet alkotni az adózói magatartásról, hogy felesleges adminisztratív terheket, hivatali ügyintézést generálna. Így növelhető a gazdasági szereplők versenyképessége, és jelentősen csökkenthető az adminisztrációs költség. De az előnyök csak akkor érvényesíthetők, ha a különböző forrásokból a NAV-hoz érkező adatok minősége, hitele biztos.

A NAV figyelemfelhívással, az adózók támogatásával törekszik az adózási kultúra fejlesztésére. Érdemes figyelni a személyre szabott tájékoztató levelekre, felhívásokra, ezek ugyanis digitális nyilvántartási adatok alapján, egyedileg szólítják meg az ügyfeleket.

Piszár Tünde

sajtóreferens