Stagnáló autópiac – A valós piaci folyamatokat július után lehet majd értékelni

Stagnáló autópiac – A valós piaci folyamatokat július után lehet majd értékelni
Fotó: Illusztráció

Alig nőtt a hazai autópiac az első félévben. Júniusban 13 577 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 4 százalékkal kevesebbet a tavaly júniusinál. Rossz hírek érkeztek az európai autópiacról is, a forgalomba helyezett új gépkocsik száma minden nagy tagállamában csökkent. 

Az idei első hat hónapban 74 543 gépkocsit adtak el, a növekedés 5 százalékos volt a tavalyi azonos időszakhoz képest. Az első félévi értékesítési számok kissé elmaradnak ugyan a növekedési várakozásoktól, de az év végére várt értékesítési volumen reálisnak látszik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint. A kormány nagycsaládosokat támogató autóvásárlási programja érdeklődési szinten már látszik, a valós piaci folyamatokat július után lehet majd értékelni. A jelenlegi adatok szerint az új személygépjárművek és kishaszonjárművek összesített értékesítési listáját az idén júniusban a Suzuki vezeti 16,6 százalékos piaci részesedéssel, a Ford és az Opel előtt. Rossz hírek érkeztek az európai autópiacról is, minden nagy tagállamában csökkent a forgalomba helyezett új gépkocsik száma. Júniusban a májusi 0,1 százalékos csökkenés után 7,8 százalékkal 1,446 millióra esett vissza. Az iparág képviselői rámutatnak, hogy a tavaly szeptemberben bevezetett emissziós mérési eljárás erősen visszavetette az eladásokat és így a forgalomba állított gépkocsik számát is. Sok nagy gyártó több modellt nem tudott leszállítani, mert nem feleltek meg az új követelményeknek. Súlyosan érintették az új szabályok a német autóipart is. Júniusban a nagy német cégek eladásai 4,7 százalékkal csökkentek. A VW konszern szállításai az összes típust számításba véve 9,5 százalékkal estek vissza, és hasonló volt a helyzet a BMW-nél. A Daimler 7,6 százalékkal maradt el a tavaly júniusi teljesítményétől.