Liszt-díjas lett a Talamba: Vivaldi dobokon – Nyíregyházáról a Carnegie Hallba
A talamba egy délszláv eredetű hangszer, cserépdobot jelöl, melyet az üstdob ősének tekintenek. Ezzel a névvel indult 22 éve az ütősegyüttes, és haladnak koncertről koncertre, lemezről lemezre, míg eljutottak a zenészek jeles kitüntetéséig, a Liszt-díjig.
A Talamba Ütőegyüttes – két nyíregyházi taggal, Szitha Miklóssal és Zombor Leventével – 1999-ben alakult. A Debreceni Zeneművészeti Főiskola után maradt együtt a csapat, hogy meghódítsák a világot. Úgynevezett crossover, vagyis a műfajokat ötvöző zenét játszanak. Ma Gödöllőn, egymás közelében élnek, az ottani Művészetek Háza adott otthont és próbatermet a négy fiatalnak. A legnagyobb koncerttermektől a sok tízezer gyereknek adott iskolai hangversenyig jó néhány helyen megfordultak.
„Több mint 3 ezer koncertet játszottunk. Volt, hogy Afrikában, Nigériában koncerteztünk, volt, amikor Európa különböző nagyvárosaiban játszottunk, csak Szentpétervár, ami eszembe jut, ami egyik ikonikus helye a klasszikus zenészeknek. Tényleg, számtalan országban megfordultunk, és itthon is több alkalommal a Művészetek Palotája nagytermét is megtöltöttük. Azt kell mondanom, hogy a barátságból, a főiskolás bolondozásból jutottunk el 21 év alatt a Liszt-díjig, ami óriási elismerés nemcsak a Talambának, hanem talán az ütősszakmának is, hiszen nagyon kevés ütőhangszeres művészt értékelnek” – vélekedett Zombor Levente.
Úgy tekintenek erre a díjra, mint az ütősszakma elismerésére. Sajnos sokan úgy gondolják, hogy az ütőhangszereken csupán ritmust lehet játszani, pedig végtelen a lehetőség. A klasszikus zene, a jazz, afrikai törzsi ritmusok, de akár a Magashegyi Underground dalai is megszólalhatnak előadásukban.
„Az ütőhangszerek családja óriási. Több mint 5 ezer féle ütőhangszer létezik a világban. Ennek körülbelül a fele dallamot játszó hangszer. Mi ugyanúgy tudunk akár gyereket altatni, akár szerelmet vallani, akár Bach hegedűversenyt játszani, vagy épp a napokban töltöttük fel a YouTube-csatornánkra Vivaldi Négy évszakának a Tél I. tételét, most csináljuk a Tavaszt, reméljük, minél hamarabb kisüt majd a napocska. Tehát bármit, amit a zeneirodalomban megírtak, akár zongorára, akár hegedűre, akár oboára, bármire, azt mi az ütőhangszereken ugyanúgy el tudjuk játszani. A Carnegie Hallban hirdetett online versenyen Lisztet játszottunk, ahol második helyezést ért el a Talamba, még ősszel. Tehát mindig elmondom, hogy az ütőhangszerek nemcsak dobok és cintányérok, hanem bármit lehet az ütőhangszereken játszani, és az elmúlt 21 évünk pontosan erről szólt, hogy ezt bebizonyítsuk” – folytatta a művész.
Szerelmesek vagyunk abba, amit csinálunk – tette hozzá a zenész. Szeretik a koncerteket, a kreatív dolgokat és becsülik társaikat. Talán több időt töltenek együtt, mint családjaikkal. kultúrmisszió az, amit vállalnak az ifjúsági koncerteken és zenei táborokban. Az Artisjus- és a Liszt-díj, illetve 9 lemez után sincs megállás. Újabb diadalok következnek, és újabb gyereksereget bűvölnek el a jövőben is a zene varázsával.