Közönségbarát színházat tervez az új direktor

Nov 6, 2016

Ismert, hogy Schlanger András év eleji távozása után az addigi cégvezetõ, Kirják Róbert vette át a 2013-ban intézménybõl az országos példák alapján céggé, azaz nonprofit kft.-vé vált színház irányítását, ahol 2002-tõl gazdasági igazgató, majd 2010-tõl három éven át gazdasági igazgató és ügyvezetõ volt.

Évadtervezés idõben, újakkal

Bár nem egyszerû helyzetben vált elsõ számú vezetõvé, mindjárt olyan újítással kezdett, aminek az egész társulat örült: a korábban megszokottakkal ellentétben, amikor a júniusi évadzárón ismertették a következõ idõszak darabjainak címeit, õ már április közepén közölte a terveket, a konkrét szereposztásokkal. – A visszajelzések alapján ennek az egész társulat örült, hiszen így mindenki tervezni tudja az évadját, s akár szerepet vállalhat más produkciókban, filmekben, amikre van is példa. Az akkori helyzet kritikusságát talán jobban megvilágítja, hogy a következõ évadot már most tervezzük, és sikerült is 2017–18-ra szerzõdtetni az ország rendezõinek krémjét, köztük olyanokat, akik még nem tették le a névjegyüket Nyíregyházán. S az már most bejelenthetõ, januártól az országosan elismert Göttinger Pál fõrendezõként dolgozik nálunk, miközben az elmúlt néhány hónap mûvészeti tanácsadója, Sediánszky Nóra továbbra is segíti a munkát – nyilatkozta Kirják Róbert, aki azt is elmondta, a társulat összetételében nem várható lényeges változás – bár a tánckar megerõsítése, frissítése, fiatalítása már most érzékelhetõ – s legfeljebb egy-két vendégmûvésszel tervez, ha indokolt, de mindenképpen a „top-kategóriából”, közönség­kedven­cekkel.

Színvonalas és biztos háttér

A társulatra pedig másképp is igyekszik odafigyelni, saját egészségtudatos mindennapjaiból kiindulva a stresszoldást segítõ ingyenmasszázst, kedvezményes fitneszbérletet, pilates- és jógafoglalkozásokat biztosít. Emellett célja, hogy a szakmájából és gyakorlatából következõ, megfontolt gazdasági lépések pozitív eredményeit egyre jobban érzékeljék majd az ott dolgozók. A közgazdász végzettségû, a jó menedzselést kiemelten fontosnak tartó vezetõ vallja: a jó és sikeres színházmûködtetés alapja a rendezett pénzügyi környezet, biztos gazdasági háttér, melyhez a fenntartó nyíregyházi önkormányzat jelentõs segítséget nyújt, s ezt személyesen is kiemelten fontosnak tartja dr. Kovács Ferenc polgármester is. A bevételek növelése azonban csak sikeres színházzal lehetséges, amelyre szívesen áldoznak a nyíregyháziak. – Közönségbarát színház kialakítása az elvem, melynek kulcsszava a színvonalas szórakoztatás. Fontos, hogy jól érezzék magukat a nézõk, de ez nem jelentheti a túlzott popularitást. Az öt nagyszínpadi bemutatóból három zenés darab és vígjáték lesz, váltakozva. A kamarába is újra be kell csábítani a publikumot, ahol a kísérletezés mellett szintén „fogyaszthatóbb” elõadások születnek majd. Az elsõ adatok visszaigazolják az elképzelés helyességét: már most 15 százalékkal nõtt a kamarabérletek száma, és több nagyszínpadi bérletes is szavazott bizalmat – mondta.

Kirják Róbert igazgató

Odafigyelés és marketing

Van egy korosztály, amelyre kiemelt figyelmet szeretnének fordítani. Az új igazgató hangsúlyozza: nagyon lényeges, hogy a gyerekek úgy menjenek haza a színházból, hogy jól érezték magukat, s külön fontos megszólítani számukra is értékes elõadásokkal a középiskolásokat, hiszen ezzel a következõ színházba járó generációt is „kinevelik”. S természetesen az eddig jegyet nem váltókra is gondoltak, igyekeznek minél többeket elérni. – A pályázatom meghatározó részét jelentette a marketingstratégia, hiszen a változó világhoz igazodva szeretnénk rendszeresen és minél több fórumon, felületen eljutni a közönséghez. Reméljük, már érzékelhetõ jubileumi évadunkban, hogy sûrûn keletkeznek rólunk hírek, amiket a sajtó mellett a saját honlapunkon és közösségi oldalakon is igyekszünk kommunikálni. Ezért is választottuk mottóul az önálló társulat megalakulásának 35. évfordulójára ezt: „Csak a színház”. Az év végére meglepetéssel is készülünk. Miközben fontos, hogy a társulat a karácsonyi idõszakban pihenhessen, a két ünnep közötti néhány napra egy, a VIDOR Fesztiválon díjazott vígjátékot fogadunk, a Kecskeméti Katona József Színház Boeing, Boeing címû elõadását, és egy különlegességgel is számolhatnak a nézõk, Keresztes Tamás hozza el az Egy õrült naplója címû monodrámát.

Fejlõdés és tradíciók

S hogy minderre mi a motiváció? A nyíregyházi születésû, közel másfél évtizede a színházat szolgáló Kirják Róbert a pályázatában is úgy fogalmazott, erõs személyes kötõdése, kapcsolata alakult ki mind az intézménnyel, mind a társulattal. Sokat dolgozik érte, a magáénak érzi, a színészek a „munka-társai”, együttmûködõ partnerei, „reménybeli szövetségesei” a folyamatos jobbításért folytatott küzdelemben, a „háttércsapat” összes tagjával együtt. – Azt hiszem, elõször akkor fordult meg a fejemben, hogy megpályázom a színház vezetését, amikor áprilisban a következõ évad tervének idõben történt kihirdetésekor látszott a színészek tekintetében az õszinte meglepetés és öröm. Sorsfordító pillanat volt. Lelkes lokálpatrióta is vagyok és jó ideje a színházért, a társulattal, a fenntartó várossal, önkormányzattal együttmûködésben dolgozom. Mindennél jobban tisztelem a közönséget, az egyik legfontosabb „alaptõkénket”, és hiszem, hogy a Móricz Zsigmond Színház mind kiemelkedõ kulturális intézményként, mind társulati összetételében különleges értéket képvisel, mint az ország egyik legjobb, számos díjjal elismert csapata. Így egy folyamatosan fejlõdõ, a legjobb tradíciókra építõ színházban gondolkodom, ahol nézõ és társulati tag egyaránt otthon érezheti magát – fogalmazta meg hitvallását Kirják Róbert igazgató.

(Szerzõ: Tarczy Gyula)

(Fotó: Trifonov Éva - Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról)

 

Előző hír
Swing, szerelem, Szulák - koncert a VMKK-ban
Következő hír
Beszélgetés egy 56-os hazafival

Kapcsolódó híreink