Valótlanok, minden alapot nélkülöznek azok a híresztelések, hogy a kormány nem akarja vagy nem tudja fenntartani a benzinárstopot, illetve az ország üzemanyagellátása veszélybe került volna – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtök este Budapesten, rendkívüli Kormányinfón. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a visszaélésszerű használatot kell megszüntetni. A százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel, a Molnak van elegendő készlete – hangsúlyozta.
Gulyás Gergely szavai szerint a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború az egész világon ugrásszerűen megnövelte az inflációt, a kormány ennek visszaszorítására több fontos intézkedést hozott: a benzinárstop mellett bevezette a kamat- és az élelmiszerárstopot, valamint fenntartja a rezsicsökkentést.
A cél az volt, hogy az energiaár-emelkedéstől meg tudják kímélni a magyar családokat és a kisvállalkozásokat – mondta.
Az Ukrajnában zajló háború miatt az energiaárak az egekbe szöktek, ma Európa több országában több mint 200 forinttal drágább a benzin és a gázolaj.
Valótlannak, minden alapot nélkülözőnek nevezete azokat a híreszteléseket, hogy a kormány nem akarja vagy nem tudja fenntartani a benzinárstopot, illetve az ország üzemanyag-ellátása veszélybe került volna. Hangsúlyozta, hogy az olajszállítás folyamatos, bár „helyenként vannak nehézségek a megnövekedett igények miatt”, de a Mol döntően a százhalombattai finomítón keresztül képes a teljes magyar piac ellátására.
A miniszter bejelentette, hogy a kormány három döntést hozott a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor életbe lépett.
A Mol vezetőivel egyeztetve három döntés született az üzemanyagárstop fenntartásához:
- A 7,5 tonna feletti kamionoknak, és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú gépjárműveknek csak a nagynyomású kutakon lehet tankolni, ahol piaci árak vannak. A személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak.
- A kormány 20 forinttal csökkenti a jövedéki adót.
- Rémhírterjesztés miatt eljárás indítására szólította fel a kormány a rendőrséget az üzemanyag-ellátással kapcsolatos álhírek miatt, és az olyan esetekben, ahol nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolókat töltenek fel, amelyekre számos példa volt az utóbbi napokban.
Az átállás miatt a következő órákban és az éjszaka a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások, a kormány a négynapos ünnep teljes időszakára, péntek este 10 órától kedd este 10-ig kamionstopot rendel el.
Magyarázata szerint a „benzinturizmus”, a megnövekedett tranzitforgalom és a pánikkeltés miatt jelentősen emelkedett az üzemanyagfogyasztás.
A Mol a következő hetekben, hónapokban is képes nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyag-ellátást, de ehhez szükség van az üzleti érdekből, spekulációs céllal történő „benzinturizmus” visszaszorítása.
A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlan információkat közölnek az üzemanyag-ellátás leállásáról, és ezzel az autósokat becsapva több száz méteres sorokat idéznek elő a kutak előtt.
Gulyás Gergely kiemelte, kérték azt is, hogy azokkal szemben is induljon eljárás, akik nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolóba töltenek benzint vagy gázolajat, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.
A kormány arra kéri a pedagógusokat, hogy fontolják meg a sztrájkban való részvételt, illetve a sztrájk elhalasztását – mondta a miniszter kérdésre válaszolva.
Közölte: a pedagógusok törekvéseivel egyetértenek, és tárgyalnak az Európai Bizottsággal arról, hogy európai uniós forrásokból több száz milliárd forintot fordíthassanak béremelésre. Ennek reményében legalább háromszor 10 százalékos emelésre tettek ígéretet, a tárgyalásokra nyitottak.
„A pedagógusok mellett a tanulók és a szülők érdekeire is tekintettel kell lennünk, különösen azért, mert a koronavírus-járvány miatt alig lehetett zavartalanul oktatni” – tette hozzá.
Megjegyezte azt is, hogy a mozdonyvezetők szakszervezete felelősségteljes döntést hozott, amikor elállt a március 10-től tervezett sztrájk megtartásától, mert bár az általuk meghirdetett munkabeszüntetése jogszerű lett volna, de egyértelművé tették, hogy a jelenlegi helyzetben visszatérnek a tárgyalóasztalhoz.
Gulyás Gergely azt mondta, hogy az energia területén nem szabad szankciókat bevezetni Oroszországgal szemben. A miniszter kérdésre válaszolva kifejtette: az ilyen szankciók legalább annyira vagy jobban fájnak az európai országok nagy részének. Ezért a magyar, a holland miniszterelnök és a német kancellár is azon az állásponton van, hogy „nem Európát akarjuk szankcionálni”.
Hozzátette: abban bíznak, hogy „a józan ész lesz az irányadó” a párizsi rendkívüli EU-csúcson is, úgy tűnik, hogy a tagállamok jelentős része, akár többsége is így gondolkodik.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a Mol a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást képes fedezni, a finomítói fennakadás nélkül működnek, Magyarország kőolajellátása zavartalan.
Azt mondta, hogy a „visszaélésszerű” használatot kell megszüntetni. Az utóbbi időben részben az ársapka miatt, részben a „visszaélésszerű” fogyasztók miatt, részben a korábbi nagykereskedelmi vevők benzinkutakra áttevődése miatt drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma. Egy átlagos napon közlése szerint 5 millió liter üzemanyagot értékesítenek a töltőállomásokon, ez az elmúlt napon csaknem elérte a 15 millió litert, vagyis háromszorosára nőtt.
A százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel, a Mol-nak van elegendő készlete – hangsúlyozta.
Azt mondta, hogy a megháromszorozódott forgalmat „nem lehet már a hagyományos eszközökkel menedzselni”, nem azért, mert nincs üzemanyag, hanem mert a logisztikájuk nem erre készült fel. A Moltrans Kft. és az alvállalkozók, akik a tartálykocsikat üzemeltetik, 0-24 órában dolgoznak, 280 sofőr és több mint 120 tankautó járja folyamatosan az utakat.
A magyar üzemanyag-ellátást ugyanakkor nem erre tervezték, ezért vált szükségessé a beavatkozás, vagyis a fogyasztókat vissza kell terelni azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is kapták az üzemanyagot. Ellenkező esetben ezt a fennakadást nem lehet kezelni normál eszközökkel.
A most bejelentett intézkedések végrehajtásával lehet zavartalan és egyenletes az üzemanyag-ellátás. Első számú feladat, hogy a 7,5 tonnát meghaladó tehergépjárművek visszatérjenek a nagykereskedelem által biztosított telephelyekre, és ott történjen a kiszolgálásuk. A töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél vételezhessenek üzemanyagot, ahol egy perc alatt 80 liter üzemanyagot tudnak betölteni – ismertette, jelezve: itt a piaci ár fog érvényesülni.
Forrás: hirado.hu