Fogyasztóvédelmi tanácsok az EB-re utazóknak
Elérkezett a nyár és június 10-én kezdetét veszi a 2016-os franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság, amelyen a magyar labdarúgó-válogatottnak is szurkolhatunk.A magyar csapat EB-re történő kijutása miatt várhatóan sok magyar szurkoló utazik Franciaországba, így fontos, hogy tudjunk arról, milyen jogaink vannak a külföldi vállalkozásokkal, szolgáltatókkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.
Az esemény helyszínére bizonyára sokan utaznak repülővel, foglalnak közvetlenül vagy közvetítőn keresztül franciaországi szálláshelyet, vagy vásárolnak ajándékot egy külföldi üzletben. Elképzelhető, hogy a külföldi utazás vagy vásárlás sajnos mégsem úgy alakul, ahogy eltervezzük, mert például törlik a repülőjáratunkat vagy késik a repülőgépünk, elveszik a poggyászunk, rossz minőségű szállást kapunk vagy meghibásodik a külföldön vásárolt termék. Amennyiben az érintett külföldi szolgáltatóval, vállalkozással a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló panaszunkat, vagy később a panaszlevelünkre a vállalkozás nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.
EURÓPAI FOGYASZTÓI KÖZPONT
Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának (ECC-Net) hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni panaszok rendezésének, valamint a panaszból eredő követelés és jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében. A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, és megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között. Utazás előtt javasolt letölteni az ingyenesen és internetkapcsolat nélkül használható „ECC-Net: Travel” mobil alkalmazást, amely a külföldön minket megillető jogok érvényesítéséhez nyújt segítséget. Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás egy olyan nélkülözhetetlen útitárs az Európai Unióban, valamint Norvégiában és Izlandon, amely segíti a turistákat a külföldön előforduló fogyasztóvédelmi problémák megoldásában. Az alkalmazás fogyasztóvédelmi jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén (magyar nyelven is), továbbá norvég és izlandi nyelven.
SZIGORÚ SZABÁLYOK A BELÉPTETÉSNÉL
Szeretnénk továbbá felhívni a labdarúgó Európa-bajnokságra érkező szurkolók figyelmét arra, hogy mivel a mérkőzésekre szóló belépőjegyek vásárlására, így a stadionokba történő beléptetésre is szigorú szabályok vonatkoznak, személyazonosító okmányát mindenki tartsa magánál, azt ugyanis a stadionba történő belépéskor ellenőrizhetik.
Fontos továbbá kiemelni, hogy az ilyen nagyszabású sportesemények gyakori velejárója, hogy a mérkőzések helyszínén olyan személyek kínálnak megvételre belépőjegyeket, akik a jegyek értékesítésére nem jogosultak. Az ilyen árusoktól történő vásárlás esetén nagy a veszélye annak, hogy a megvásárolt jegy nem érvényes, a rendezvényre nem tudunk bejutni, és utóbb – esetlegesen az eladó elérhetetlensége esetén – még a pénzünket sem kapjuk vissza. Mindezen csalódások és anyagi veszteségek elkerülése érdekében az Európai Fogyasztói Központ azt tanácsolja, hogy kerüljük az ilyen nem hivatalos értékesítési módokat.
Végezetül szükséges megjegyezni, hogy amennyiben a labdarúgó Európa-bajnokságra történő kiutazás megszervezése egy magyarországi székhelyű utazási irodán keresztül történt, úgy az utazási irodával szemben felmerülő kifogások tekintetében a fogyasztó a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve az illetékes békéltető testülethez, bírósághoz fordulhat.
Sz. T.
(Fotó: Zed Photography)