Egész Európa fokozza az akkumulátorgyártást, a nyugati zöldek üdvözlik, Magyarországon az ellenzék ellenzi

Ha az országos hírportálokat tényszerűen böngésszük, egyértelműen kirajzolódik, hogy Európában mi a trend. Az Európai Unió kétséget nem tűrően kinyilvánította, hogy a zöldátállás élharcosa lesz a világban, s ennek egy fontos területeként jelölte meg az elektromobilitást, hiszen a károsanyag-kibocsátás egyik legnyilvánvalóbb területe a közlekedés. A globális klímavédelem egy sarkalatos pontjaként megkezdődött a (nem csak európai) autóipar átállítása elektromos irányba, eszerint az EU-ban például nem elfogadható 2035 után a belső égésű motorral szerelt új autók gyártása, értékesítése! A közeli dátum és az elhatározás egy egész ipart alakít át technológiával, szemlélettel együtt, melynek egyik alapja az akkumulátorgyártás, ami a „villanyautóknak” nélkülözhetetlen darabja, alapja. S míg ezt Európa-szerte üdvözlik, szinte ugyanazok az érdekcsoportban lévők Magyarországon harsányan és durván ellenzik.

 

„Európa fokozza az erőfeszítéseit”

„Európa fokozza erőfeszítéseit az elektromos járművek (EV) akkumulátorgyártóinak vonzására” – írta júniusban a portfolio.hu, „ébredőben az európai akkumulátorgyártás” – közölte korábban a novekedes.hu, s még sorolhatnánk a szalagcímeket. A lényeg ugyanaz, amellett, hogy több helyen elérhető a pillanatnyi európai és hazai állapotok feltérképezése: Európának fel kell vennie a versenyt más földrészekkel, és igazodnia kell saját elképzeléseihez is. Ami ugyanaz: a zöldátállás jegyében egyre több elektromos járműre lesz szükség – szemben a környezetszennyezőbbnek tartott belső égésű motorral szereltekkel.

 

Ami Európában jó, Magyarországon rossz?

Ehhez pedig akkumulátorokra van szükség, az ezt előállító gyárak megépítése és tervezése rohamtempóban indult meg a kontinensen. Ennek válhat az egyik élharcosává Magyarország, miközben vérre menő versenyt folytatnak a különböző európai országok ezekért a beruházásokért. Mondhatni, teljes az egyetértés, kizárólag hazánkban ellenzik, miközben Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke így fogalmaz: „Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni”, s például olyan meghatározó környezetvédelmi szervezetek, mint a Greenpeace is üdvözlik e folyamatokat és a konkrét beruházásokat (ld. az Egyesült Királyságban). Kívülről nézve érdekes, hogy ugyanazok a magukat zöldnek mondó szervezeteknek és politikai csoportosulásoknak – amelyek nyugaton támogatják az ügyet – a magyarországi „megfelelői” éppen ellenzik.

 

Rengeteg európai országban van vagy/és lesz akkumulátorgyár

A portfolio.hu cikke például a Reuters alapján részletezi, hogy Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Csehországban, Finnországban, Franciaországban és Németországban éppen mit terveznek, mit hagytak jóvá, s már mi minden működik, mekkora kapacitással. A Reuters elemzése továbbá felsorolja, hogy Magyarország, Olaszország, Lettország, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Szerbia, Szlovákia, Spanyolország, Svédország, Svájc szintén rendelkeznek működő vagy tervezett akkumulátorgyárakkal.

(Akkumulátorgyártás Európában, 2022. január, novekedes.hu)

 

Magyarországon sem egyedi eset

Ami Magyarországot illeti, már most több gyár működik: Komáromban, Gödön dél-koreai, Jászberényben magyar, Miskolcon japán a tulajdonos. Új gyárak épülnek: Iváncsán dél-koreai, Debrecenben két kínai, Nyíregyházán a nemrégi bejelentés alapján szintén kínai cég fejleszt. Akkumulátorokhoz nagyon sok helyen gyártanak már jelenleg is komponenseket és különféle elemeket: Tatabányán, Környén, Gödöllőn, Pécelen, Monoron, Szigetszentmiklóson és Bátonyterenyén. Új alkatrészgyárak épülnek Ácson, Sóskúton, Fóton, Vácott, Debrecenben és Nyíregyházán, a dél-koreai W-Scope, valamint a német, BMW-beszállító Boysen.

 

Nyugat- és Észak-Európában is épülnek

Az egyik gyakran elhangzó érv az akkumulátorgyártó-üzemekkel szemben, hogy ehhez hasonlókat már csak perifériaországokban építenek, ahol a környezetvédelmi szempontok sokadlagosak. Ez az érv könnyen cáfolható, mivel az elmúlt hónapok bejelentései alapján számos nyugat- és észak-európai országban is épülnek akkumulátorgyártó gigaüzemek. Az az állítás, hogy csak perifériaországokban épülnek akkumulátorgyártó üzemek, egyszerűen nem igaz – erről is ír egyik cikkében a Portfolio. Az akkumulátorgyárak Európában tehát fokozatosan növekednek az elektromos járművek terjedésével és az energia tárolásának fontosságával. Ezek tények.

(Források: portfolio.hu, novekedes.hu, világháló)