E-bejelentő szolgáltatás – Megszűnik az órákon át tartó sorban állás az ügyfélszolgálatokon

Elindult az e-bejelentő szolgáltatás, összesen 34 közműcég felé tudják ezentúl egyszerűen és gyorsan jelezni az adatváltozást az ügyfelek. A szolgáltatás egy újabb mérföldkőnek számít a kormány közigazgatás-fejlesztési és bürokráciacsökkentő programjában.

Hosszú perceket vagy akár órákat is igénybe vehet a személyes ügyintézés a különböző szolgáltatók irodáiban. Rengetegen érkeznek az ügyintézőkhöz azzal a céllal, hogy átírassanak valamit, bejelentsék a változásaikat. Ezt pár napja viszont már online is megtehetik az állampolgárok, így nem kell időpontot kérniük vagy az ügyfélszolgálatokon várakozniuk. Az e-bejelentő szolgáltatás indulása egy fontos mérföldkő a kormány tíz évvel ezelőtt megkezdett közigazgatás-fejlesztési és bürokráciacsökkentési programjának, amely már eddig is számos pozitív változást eredményezett – közölte közösségi oldalán György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára.

Időt spórolhatnak az ügyfelek

Ennek köszönhetően mostantól megspórolhatják a felhasználók a személyes ügyintézés fáradalmait, például egy költözés esetén. Legyen szó villany-, víz-, gáz- vagy épp távhőszolgáltatóról, mostantól nem szükséges egyenként felkeresni a közműcégek ügyfélszolgálatait vagy internetes felületeit, hanem mindez egy helyen, otthonról intézhető.

Egyszerű bejelentés

Az e-bejelentő szolgáltatás lényege, hogy egy informatikai felületen keresztül be tudják jelenteni az adatváltozást. Nemcsak lakcímváltozás esetén tudják igénybe venni, hanem történhet névváltoztatás, legyen az akár házasságkötés következménye vagy bármilyen más okból. Korábban fel kellett keresni minden közműcéget vagy más szolgáltatót és az ügyfélszolgálaton keresztül külön-külön kellett ezt a bejelentést megtenni. Ez akár több tíz órányi időt is elrabolt az ügyfelektől. Ezt most az e-bejelentő megspórolja: egyetlen felületen, az e-bejelentőn keresztül, ha ez megtörténik, akkor nem kell további ügyfélszolgálatokat felkeresniük” – mondta György István területi közigazgatásért felelős államtitkár.

Vagy otthonról laptoppal, számítógéppel lépnek be a rendszerbe vagy pedig, akinek erre nincs lehetősége, felkeresi a kormányablakot és a kormányablak ügyintézőinek segítségével lépnek fel az ügyfélkapuján keresztül az e-bejelentő szolgáltatásra. Mintegy 34 olyan közműcég van, amely már csatlakozott a rendszerhez. Akik a rendszerben benne vannak, az ő esetükben elegendő csak ezen a rendszeren keresztül ezt az adatváltozást egyszer bejelenteni és valamennyi cég megkapja ezeket az adatokat a felhasználó felhatalmazása alapján.

Ügyfélkapu regisztráció

Ügyfélkaput bármely természetes személy létesíthet, ez a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, mely biztosítja a felhasználók számára, hogy egyszeri belépéssel kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Ügyfélkaput akár már online is lehet nyitni, amennyiben az állampolgárnak 2016. január elsejét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolványa, vagyis e-személyije van. Aki nem rendelkezik ilyennel, kormányablakokban, okmányirodákban és a NAV ügyfélszolgálatain nyithat ügyfélkaput.