Célforgalom a tehergépjárművek számára az Ipari Park felé: zavartalan lakossági közlekedés és kevesebb zaj a régi 4-esen
Fotó: Trifonov Éva

Az Ipari Parkban végrehajtott fejlesztésekhez kapcsolódóan az önkormányzat idén februárban átvette a tulajdonjogot a volt 4925. számú, közel 8 kilométer hosszú útszakasz felett, amelyet a NYÍRVV Nonprofit Kft. kezel. A társaság március 14-én a 4. számú főút érintett csomópontjától a Rozsrétszőlő bekötőút csomópontjában lévő körforgalom közötti szakaszra elhelyezte a „tehergépjárművel behajtani tilos, kivéve célforgalom” táblákat a zavartalan lakossági forgalom érdekében.

Az Ipari Park infrastrukturális fejlesztéseihez kapcsolódva az önkormányzat februárban átvette a tulajdonjogot a régi 4-es számú, közel 8 kilométer hosszú útszakasz felett. Ez a rész korábban a Magyar Közút Nonprofit Kft. kezelésében volt, mostantól viszont a NYÍRVV Nonprofit Kft. kezeli.

A két csomópont között zárva a teherautóknak

Az önkormányzati, városüzemeltető társaság március 14-én a 4. számú főút érintett csomópontjától a Nyugati 1. (a Déli Ipari Parkba vezető, úgynevezett Rozsrétszőlő bekötőút) csomópontjában lévő körforgalom közötti szakaszra „tehergépjárművel behajtani tilos, kivéve célforgalom” táblákat helyezett el. Ennek célja a zavartalan lakossági forgalom biztosítása, a környéken lakók kéréseit is figyelembe véve.

„Érezhetően csökkent a forgalom”

– A lakossággal összefogtunk és megkerestük képviselő urat, nagyon nagy volt a kamionok miatt a zajterhelés. Képviselő úrék segítettek és kikerültek a teherautóval behajtani tilos táblák, ez múlt hét csütörtökön történt. Azóta érezhetően csökkent a forgalom, kevesebb zaj és rezgésterhelés van – fogalmazott kérdésünkre egy helyi lakos, Szénási Tamás.

A városvezetéssel egyeztetve sikerült

Az állandó kamionforgalom által okozott zajterhelés nemcsak a lakók nyugalmát zavarta, hanem a környező területek élhetőségét is veszélyeztette. Az ügy azonban nem csak egy probléma volt, hanem egy lehetőség is az összefogásra és az együttműködésre, amiben a térség önkormányzati képviselőjének is szerepe volt. – Közel egy évvel ezelőtt Szénási Tamás úr megkeresett, hogy a régi négyes főútvonalon a kamionforgalom miatt nagy a zajkibocsátás. Egyeztetve a városvezetéssel sikerült megoldani az itt élők problémáját – tette hozzá Mussó László, a térség önkormányzati képviselője.

Változott a kezelő, kikerülhettek a táblák

Az egyeztetés a városvezetéssel azonnal megkezdődött. Az önkormányzat nyitott volt a változtatásra és a probléma minimalizálására. Ennek eredményeként egy olyan megoldás született, amely mindenki számára elfogadható és megvalósítható.Egy hosszabb távú lakossági egyeztetés nyugvópontjára értünk. Nagyon fontos, hogy az ipari park fejlesztéssel párhuzamosan a 4925-ös jelű, eddig a Magyar Közút kezelésében lévő út az önkormányzat tulajdonába került és ennek eredményeként a NYÍRVV Nonprofit Kft. lett a kezelője. Március közepén így kikerülhettek azok a forgalom változását jelző táblák, amelyek egyértelműek: innentől kezdve a teherforgalom számára a Metro áruházas csomóponttól egészen az ipari park körforgalmáig csak célforgalomként lehet közlekedni – erősítette meg a változtatás okát és lényegét dr. Podlovics Roland.

Igénybejelentés alapján cselekedtek

A gazdaságfejlesztésért felelős alpolgármester hozzátette: – Korábban, amíg a Magyar Közút kezelésében volt, jogszabályi akadályok okán ezt a korlátozást nem lehetett megvalósítani. Ugyanakkor többszörös lakossági igénybejelentés volt, több lakossal is egyeztettünk az elmúlt fél évben és kértük a türelmüket. Egy ingyenes tulajdonba átadásnak van egy időszükséglete. Türelmesek voltak a lakosok, és bízom benne, hogy a március 15-től érvényben lévő intézkedés, a forgalomkorlátozás meghozza majd az eredményét. Nyilvánvaló, kell egy átmeneti időszak, hiszen meg kell szoknia mindenkinek. A rendőrség egyébként ellenőrzi és ellenőrizni fogja, és vélelmezem, hogy első körben nyilván figyelmeztetnek, amíg a forgalmi rend változást a közlekedők megszokják, de ezt követően valószínűleg bírságra számíthat, aki a tábla tiltása ellenére nem célforgalom céljából közlekedik erre.

Nem érintik a várost a teherjárművek

Így a teherforgalomnak az Ipari Parkba történő behajtása a forgalomkorlátozás bevezetése óta megváltozott. Az új intézkedésnek köszönhetően a tehergépjárművek mostantól az autópálya irányából, a rozsrétszőlői csomóponton keresztül, majd a nemrégiben teljes rekonstrukción átesett, a benzinkúttól induló, úgynevezett Rozsrétszőlő bekötőúton közelíthetik meg a Déli Ipari Park első körforgalmát. Ez a változtatás lehetővé teszi a jelentős teherforgalom zökkenőmentes áramlását a felújított útszakaszon, miközben minimalizálja a lakosság zavarását.

 

Kapcsolódó galéria

Forgalmirend változás a régi négyes úton