(Fotó: ZPZs)

A vasútfejlesztés is lendületet vehet Magyarországon: milliárdos beruházásokat terveznek

Okt 14, 2025

Az ország számos pontján fejlődésnek indulhat a kötöttpályás közlekedés. 2026-ban új közbeszerzési fejezt indulhat és ebben már helyet kap a Nyíregyháza-Debrecen vasútvonal fejlesztése.

A magyar vasúti infrastruktúra folyamatos fejlesztés alatt áll, amelynek eredményeként csökkenhetnek a vonatkésések, javulhat az árufuvarozás hatékonysága, és összességében magasabb színvonalú vasúti szolgáltatások várhatók – írta a Világgazdaság.

Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára egy közelmúltban megrendezett eseményen, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján részletezte a folyamatban lévő és tervezett beruházásokat és vasútfejlesztéseket - számolt be a Mandiner. 

Szeptemberben fejeződött be az elmúlt hónapok egyik legnagyobb vasútfejlesztése: a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása.

Milliárdos projektek, vasútfejlesztések

Jelenleg bruttó 13,5 milliárd forint értékben folyik négy nagy vasúti beruházás előkészítése, míg öt további projekt, összesen 584,1 milliárd forint költséggel, már a kivitelezési fázisban tart. Emellett öt új fejlesztés közbeszerzésének előkészítése van folyamatban 31,8 milliárd forint értékben, és további öt, összesen 191,2 milliárd forintos projekt már zajlik - imertette a Mandiner. 

A fejlesztések számos magyarországi helyszínt érintenek, köztük kiemelt figyelmet kap a Balaton környéke.

Pántya József bemutatta a magyar vasúti hálózat főbb jellemzőit:

  • A hazai vasútvonalak hossza körülbelül 8000 kilométer, ebből 3600 kilométer villamosított.
  • A hálózatot a MÁV és a GYSEV üzemelteti.
  • Jelentős az átmenő forgalom, ami különösen hangsúlyossá teszi a korszerűsítést.

A beruházások az uniós előírások szerint zajlanak, a 2023-as törvényi változásoknak megfelelően módosult az állami építési beruházások rendje és a szerződéses feltételek.

Közbeszerzések és jövőbeli tervek

További közbeszerzések előkészítése folyik 31,9 milliárd forint értékben, amelyek 77,7 kilométer új és 185,7 kilométer átépített vágányt érintenek. 2025 végén indul a tatai rakodó tervezése, 2026-ban pedig a nyíregyházi ipari park, az Apafa–Mátészalka vonal, a H8–H9 HÉV és a Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasz fejlesztése.

Új közbeszerzési kiírások is várhatók 2026-ban, köztük egy 10,2 milliárd forintos tervezési tender a Cegléd–Kiskunfélegyháza vonalra, valamint öt kivitelezési pályázat 1532,2 milliárd forint értékben, amelyek Kiskunfélegyháza–Szeged, Debrecen–Nyíregyháza, Nagykáta–Újszász, Kőbánya-Kispest–Kecskemét és a H5 HÉV vonal fejlesztését célozzák - tudtuk meg a Mandinertől.

RÉSZLETEK ITT

Előző hír
Bodzanéne ismért várta az óvodásokat - a nagycsoportosok szavaltak
Következő hír
"Atyaég!" – Csoda, hogy élve szedték ki őket a kocsikból!

Kapcsolódó híreink