A szőlő csupa rossz szénhidrát vagy egészséges gyümölcs?

A szőlő csupa rossz szénhidrát vagy egészséges gyümölcs?

Egyik legősibb kultúrnövényünk megítélése folyamatosan változik. Évezredekkel ezelőtt szent és isteni növénynek tartotta szinten minden nép: a sumérok egyenesen az élet jeleként ábrázolták, latin neve is az élet szóból származik, Noé szőlőt ültetett az özönvíz után, nagyon sokáig jelentette alapvető ennivalóját és borforrását a világnak. A szőlő egyszerre lát el vitaminokkal és folyadékkal, no és persze szénhidráttal.

Miért egészséges a szőlő?

A szőlőnek nagy része, pontosabban 80 százaléka víz, sok benne a kálium, enyhe vízhajtó hatású, illetve csökkenti a húgysav szintjét a szervezetben. Meglehetősen gazdag A-, K-, C- és B-vitaminokban, szelénben, biotinban, folsavban, cinkben, de még vasat is találunk benne. A vörös szőlőben ezen kívül nagyon sok egészségmegőrző hatású flavonoid található: hatásukra rugalmasabbá válnak az érfalak, búcsút mondhatunk a szabadgyököknek, csökken a vérnyomás, a szívinfarktus és a szívbetegségek esélye is, mérséklik a gyulladást és az allergiás panaszokat. A magostul-héjastul evett szőlő emellett segít hatékonyabban védekezni a fertőzések és a gyulladások ellen, lassíthatja a rákos daganatok növekedését, a bőr öregedési folyamatait. A rostok és egyéb anyagok az emésztést is gyorsíthatják.

Azok a fránya szénhidrátok

Ugyanakkor a szőlőnek magas a cukor- és szénhidráttartalma. Ezt ki is használhatjuk, hiszen gyorsan feljebb tornázhatjuk a vércukorszintünket, illetve megterhelő sportolásnál energiával és folyadékkal láthatjuk el a szervezetünket. Még azt is kimutatták, hogy a szőlőben található anyagok javítják a glükóz felhasználását cukorbetegek esetén, és az Amerikai Cukorbetegek Szövetsége ajánlja a szőlő fogyasztását, de csak akkor, ha a szénhidráttartalma bele van számolva a napi étrendbe. A vércukorszintet közepes mértékben emeli, így ha problémánk van ezen a területen, előbb kérjük ki orvosunk tanácsát, mielőtt szőlőt ennénk.

A mustot gyerekek is ihatják

Együnk hát nyugodtan szőlőt, de ne hagyjuk ki a héját és a magját sem. Ha szeretjük a szőlőlevet, a bolti változatok helyett inkább igyunk tiszta mustot, de csak óvatosan, mert túlzott fogyasztása hashajtó hatású. Pár napnál tovább ne tároljuk, mert hamar erjedni kezd. A szőlő magjából préselt olaj is rendkívül értékes, tele van többszörösen telítetlen zsírsavakkal, antioxidánsokkal, E-vitaminnal. Salátákra nyugodtan csorgassunk belőle, de a szépségápolásban is nagy a szerepe. Teljes szőlőfürtöket keressünk a piacon, s ha fehér réteget találunk a szemeken, az nem feltétlenül permetszer jele. Ugyanakkor fogyasztás előtt mindig alaposan mossuk meg, mert könnyen rátapadnak a szennyeződések. A szőlő nem utánérő, tehát csak azt vegyük meg, amit elég édesnek találtunk, cserébe akár másfél hétig is eláll a hűtőben.

A szőlődiéta nem való mindenkinek

Mivel kiváló energia- és folyadékforrás, sokan javasolják a szőlőnapot fogyókúrázóknak. Ilyenkor egy egész napig csak szőlőt és vizet lehet fogyasztani. Ugyanakkor tartsuk észben, hogy a szőlő az érzékeny gyomrúaknak nagy mennyiségben megterhelő lehet, gyomorgyűrűvel élők pedig az egész szemeket nem is fogyaszthatják. Epegondokkal küzdők, cukorbetegek, szénanáthások, asztmások vagy gombás fertőzéssel küzdők mindenképpen kérjék ki előbb az orvosuk véleményét.

 

Forrás: ridikul.hu