Vajk ezúttal Sherlock Holmes-történetet rendez

 A közmondás nyomán, szabadon: „Minden jó, ha a vége (s az eleje) jó!”)

– Miért esett a választása Conan Doyle világhírû detektívtörténetére? – kérdeztük elõször a neves mûvészt.
– Nagyon szeretem a Sherlock Holmes-történeteket, szívügyem ezek színre vitele – mondta el lapunknak a legutóbbi VIDOR Fesztiválon a legjobb rendezésért járó Capitano-díjjal jutalmazott Szente Vajk. – Szerzõtársammal, Galambos Attilával azon elmélkedtünk, mi az oka, hogy kevés magyar színház repertoárján szerepelnek a világ legismertebb nyomozójának kalandjai. Annyira szerteágazóak, izgalmasak, szeretik a nézõk, gondoljunk csak a Robert Downey Jr. és Jude Law fõszereplésével forgatott filmre! E történetek kihagyása luxus, s ezért gondoltuk Kirják Róberttel, a Móricz Zsigmond Színház ügyvezetõ igazgatójával, hogy készítünk egy ilyen elõadást. A sátán kutyája õsbemutató lesz. Kapóra jött számunkra, hogy a Primadonnák címû bohózat szerzõje, Ken Ludwig írt A sátán kutyája címû krimibõl egy „tisztelettudó” színpadi adaptációt, ami hûen követi Conan Doyle detektívregényének történéseit. Mindezt megspékelte azzal, hogy öt színészre „írta át” a mûvet, akik úgy játsszák el a sztorit, hogy egyikük Sherlock Holmes, a másikuk Watson, a többi szereplõt pedig hárman alakítják. Ez hallatlan feladat elé állítja a színészeket, s remek szórakozást nyújt a nézõknek.

Átöltözés 2-3 másodperc alatt

Mint megtudtuk, úgy döntött a rendezõ, nem jelzéseket alkalmaznak csupán (mondjuk a bíró foglalkozására egy paróka utalna), hanem komplett öltözések lesznek. A jelmezek terveit Vajk útmutatásainak megfelelõen úgy készítette Kovács Yvette, hogy lehetséges legyen két-három másodperc alatt tetõtõl talpig átváltozni, amihez a három színésznek több mint 50 ruha áll rendelkezésére. Ilyet ritkán láthat a nyíregyházi közönség, úgyhogy több szempontból is kuriózum lesz az elõadás. A címszereplõ nyomozót a munka élteti. Amikor jön egy új ügy, azt vizsgálja: „enyhíthet-e halandó létünk végtelen unalmán?” Ugyanis unatkozik, amikor nem dolgozhat. A sátán kutyája olyan rejtély, ami egybõl felcsigázza az érdeklõdését. A misztikum mögött emberi titkokat érez, nagyon helyesen. Különleges képességei vannak, melyek azonban az emberi lehetõségek határain belül vannak. Furcsa figura, aki olyan összefüggéseket lát meg a dolgok mögött, amikre mások képtelenek. (Már korábban is tapasztaltam, élmény az ifjú rendezõt hallgatni, amint egy-egy mûvet értelmez.)

Komoly kihívás a színészek számára

– Egy krimi történetét nem illik elmesélni, de a regénnyel ellentétben a színpadon egy szálon fut majd a cselekmény, melynek végeredménye a gyilkosság rejtélyének megfejtése – folytatta. – A detektívet Horváth Sebestyén Sándor, segítõjét, dr. Watsont Illyés Ákos alakítja. Nekik természetesen nem kell sokszor öltözniük, de például Puskás Tivadar 15 szerepet játszik, miközben 32-szer öltözik át. A nõket Ullmann Mónika, illetve Kuthy Patrícia alakítja kettõs szereposztásban. Félelmetesen jók! A harmadik „átváltozó mûvész” Rák Zoltán. Õ mondta nekem, hogy akkor a legkönnyebb a dolga, amikor már bejutott a színpadra. Iszonyúan sok a szövegük, mindegyiket más karakterbõl kell mondani, más akcentussal, más szóhasználattal, ami elképesztõ torna az agy számára, de nagyon jól „megugorják”. Bármennyire jó színész is valaki, kérdés, tud-e egyik pillanatban utcagyerekké, a másikban öregasszonnyá, a harmadikban fiatal leánnyá válni. Ugyanakkor minden színész ilyenfajta kihívásokért jön erre a pályára, hogy megmutathassa, mire képes! – összegezte tapasztalatait Szente Vajk.

(Szerzõ: Sz. Kántor Éva)

Fotó: Pillanatkép a Hello, Dolly! címû darabból, amit szintén Szente Vajk rendezett (Fotó: Janics Attila)