Út Románia felé – Jó ütemben halad az M49-es gyorsforgalmi út építése

2026 végére autópálya kapcsolja össze Nyíregyházát és Szatmárnémetit, ami a megyeszékhely egyik fontos testvérvárosa. Az épülő M49-es gyorsforgalmi út helyszínén Lázár János építési és közlekedési miniszter kiemelte, a beruházás a gazdasági és társadalmi együttműködés szempontjából is jelentős.

Jó ütemben halad a beruházás Mátészalka környékén. A kormány minden más autópálya-építés leállítása után csak az M49-es beruházását hagyta jóvá 2022 őszén. Első ütemben 28 kilométeres szakaszt építenek mintegy 175 milliárd forintból, ennek folytatása lesz egy 17 és fél kilométeres szakasz 150–160 milliárd forintból, ezzel ér majd a gyorsforgalmi út Romániáig.

Magyarországon 2010 óta a Fidesz kormányzásának idején mintegy 900 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés valósult meg. Ebből 700 kilométer volt gyorsforgalmi út, ami azt jelenti, hogy négysávos utakat építettünk az ország minden pontján, mintegy 3200 milliárd forintot költöttünk ezeknek a beruházásoknak a megvalósítására. Voltak nagyon egyszerű céljaink, ilyen volt például, hogy minden autópályát vigyünk el a határig, minden megyei jogú várost kössünk be az autópálya-hálózatba és minden magyar honfitársunk számára 30 percen belül biztosítsuk azt, hogy az autópálya-hálózathoz képes legyen csatlakozni” – mondta a sajtótájékoztatón az építési és közlekedési miniszter.

Kapcsolat a testvérvárosok között

Nyíregyháza és Szatmárnémeti összekapcsolása a szabolcsi megyeszékhely számára azért is jelentős, mert egy fontos testvérvárosa Nyíregyházának. A tervek szerint 2026 év végére lesz kész a beruházás. A fejlesztés gazdasági szempontból is jelentős.

Ez a beruházás azért különösen fontos, mert a kormánynak stratégiai célkitűzése, hogy a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc háromszögből egy új gazdasági övezetet épít Győrhöz vagy Budapesthez hasonlóan. Ez a gazdasági övezet elsősorban ipari övezet lesz, ahol az autóipar és az autóiparnak a beszállítói lesznek a meghatározók. Erre munkaerőre van szükség, ezt a munkaerőt pedig legkönnyebben úgy biztosíthatjuk, hogy ha könnyen jutnak el az emberek Nyíregyházára, könnyen jutnak el Szatmárnémetibe, vagy könnyen fognak eljutni az emberek Debrecenbe és Miskolcra” – tette hozzá a miniszter. Lázár János azt is kiemelte, egyeztetések zajlanak a magyar–ukrán határig meghosszabbítandó M3-as továbbépítéséről és a Záhonyig tervezett M34-es megépítéséről is.