Új címkék segítenek a környezettudatos vásárlásban

Már új energiahatékonysági címkék segítenek a környezettudatos vásárlásban. Energiatakarékos, energiatakarékosabb, legenergiatakarékosabb, legeslegenergiatakarékosabb, A, A+, A++, A+++, ezt már nem lehetett tovább fokozni, előbb-utóbb a vásárló és a fejlesztő-gyártó is elvesztette volna a fonalat az egyre magasabb energiahatékonysági besorolást jelző pluszok között – hangzott el a Kék bolygó adásában.

Amikor háztartási nagygépeket, mosogatógépet, hűtőszekrényt, mosógépet vagy éppen televíziót vásárlunk, döntésünkkor fontos szerepet kap a készülék energiahatékonysági címkéje és a termék besorolása.

„Gyakorlatilag a kereskedelmi forgalomban megtalálható termékek 90 százaléka már A vagy A+, vagy A++ kategória, és ez megnehezítette a fogyasztóknak a termékek összehasonlítását, hiszen ezekkel a címkékkel az a cél, hogy a vásárláskor mindenki lássa, ezeknek a termékeknek mennyi az energiafogyasztása, mennyire energiahatékonyak, és össze tudják hasonlítani, meg tudják hozni az alapos, tudatos vásárlói döntést” – mondta Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.

Az uniós szabályozás azonban – a vásárlói igényekhez igazodva – megváltoztatta az energiafogyasztási címkéken bizonyos háztartási gépek besorolását.

Vagyis, hogy eltüntessék a pluszjeleket, a termékeket visszább sorolták.

Az unió úgy döntött, hogy bizonyos termékeknél megváltoztatja az energiahatékonysági címkéket, visszatérnek az A-tól G besoroláshoz, és ezáltal sokkal egyszerűbb lesz összehasonlítani a termékeket.

A szabályozás, a változtatás segít a vásárlóknak tudatos döntést hozni, a gyártókat pedig fejlesztésre ösztönzi, hiszen jelenleg az A kategóriába egyetlen termék sem tartozik.

„Inkább B-s vagy C-s kategóriájúak vannak, amelyek most megfelelnek az A három pluszosnak. A cél az, hogy majd az a termék kapjon A kategóriát, amelyiknél a gyártó új, innovatív megoldásokkal alacsonyabb energia- és vízfogyasztást tud garantálni” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű- Szabályozási Hivatal szóvivője.

A jelölésnek óriási vívmánya, hogy a gyártókat energiahatékony megoldásokra ösztönzi, hiszen a vásárló egy-egy kategórián belül sok esetben azért teszi le a voksát egy televízió mellett, mert fontos, hogy a készülék működése során mennyi áramot fogyaszt, mennyire terheli majd meg a továbbiakban a pénztárcát, és ezzel együtt a környezetet.

Az új címkén továbbra is a már jól ismert színes jelölésekkel találkozhatunk majd. Ami viszont újdonság: az energiahatékonysági címkéken megjelenő QR-kód.

„Ha az üzletben odamegyünk a termékhez, leolvassuk a QR-kódot az energiahatékonysági címkéről, akkor ez egy nagyon részletes adatbázishoz visz. A termék minden információját elolvashatjuk, és már a vásárlás során az üzletben vagy a netes rendelésnél részletes információk állnak a rendelkezésünkre” – mondta Keszthelyi Nikoletta.

És hogy miért is fontos a részletekre is odafigyelnünk vásárláskor? Mert Magyarország összes energiafelhasználásának több mint negyede a háztartásokhoz kapcsolódik, a gázfogyasztás több mint harmadát a háztartások adják.

Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárítógépeknél, hűtőknél, televízióknál, monitoroknál és fényforrásoknál kell az üzleteknek, illetve az online áruházaknak feltüntetniük.

 

Forrás: hirado.hu