Új buszmenetrend – Megszűnik a várakozás, kiszámítható járatok és új kapcsolatok hétfőtől

Új buszmenetrend – Megszűnik a várakozás, kiszámítható járatok és új kapcsolatok hétfőtől

Augusztus 30-tól, vagyis jövő hét hétfőtől újabb változásokra kell számítani a helyi buszközlekedésben. Kisebb és nagyobb menetrendi módosítások, illetve új járatok segítik majd a munkába és az iskolába járást. Az újítások között szerepel például, hogy gyorsjáratok indulnak majd a nagyobb foglalkoztatók irányába, valamint átszállás nélkül lehet majd ezentúl eljutni a Kertvárosból a Jósavárosba.

Finomhangolás, új vagy módosuló vonalak, könnyebb eljutás a munkahelyekre és az iskolákba, illetve a külterületek egyszerűbb elérése – ezek a buszmenetrend-módosítás legfontosabb pillérei. A jövő hét hétfőn, vagyis augusztus 30-án érvénybe lépő változásokat az elmúlt időszak utasigényeinek, a nagyfoglalkoztatók jelzéseinek, valamint a fedélzeti egységek adatszolgáltatásainak alapján vezetik be.

Keresték a megoldásokat

A legfontosabb változásokat sajtótájékoztatón ismertették, ahol az is elhangzott, Nyíregyháza nem a járatok csökkentésével próbált változást elérni, hanem az adott keretek között a legjobb megoldásra törekedett.

Nekünk az az álláspontunk, hogy önmagában az a megoldás, hogy valamit ollóval levágunk, az nem fog megoldást jelenteni, nem fog javítani. A szolgáltatás javítását kell célul kitűzni, hogy vissza tudjuk nyerni az utasokat. Azon túl, hogy viszonylag jó buszállománnyal rendelkezik a város, ez egy elég jó alaphelyzetet teremtett és nagyon sok műszaki fejlesztés is történt. Elhangzott, hogy OBU-k kerültek fel az autóbuszokra, illetve új jegykezelők is. Ez olyan műszaki háttér, ami megalapozhatja azt, hogy normálisabb legyen az emberek érzete a buszon, miközben utaznak. Nagyon nem mindegy, hogy maga a buszközlekedés mennyire szolgálja ki az ő igényeiket” – mondta Pató István, a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Osztály vezetője.

Egyedülálló flotta

Jelenleg nyolcvan jármű biztosítja a helyi autóbusz-közlekedést Nyíregyházán, 71 közlekedési jegyzéken három darab forgalmi tartalékkal teljesíti a Volánbusz az új menetrendet. A feladatokat 175 autóbusz-vezető látja el, de főként az autóbuszok darabszáma határozza meg a menetrendek bővítését, módosítását. A város a Volánbusz Zrt.-vel egy tízéves, hosszú távú szerződést kötött, így megvoltak a partneri együttműködés alapjai.

Országosan egyedülálló a jelenlegi járműállomány, amivel a nyíregyházi közlekedést ellátjuk. A 80 darab autóbusz közül valamennyi alacsony padlós, 41 darab CNG üzemű autóbusz, illetve 39 darab dízel üzemű autóbusszal látjuk el a feladatokat” – tette hozzá Kató József, a Volánbusz Zrt. forgalmi üzemvezetője.

Változások augusztus 30-tól

A menetrendi hálózatmegújítás tavaly kezdődött, egy év alatt rengeteg tapasztalat gyűlt össze. A visszajelzésekből látták, hogy szükséges egy minimális finomhangolás, ennek eredményeit érzékelhetik majd az utasok augusztus 30-tól. Létrejönnek új kapcsolatok, illetve menetidő-korrekciókra is számítani kell. Kevesebb lesz a késés és egyszerűbb lesz A-ból B pontba eljutni az utasoknak. Ehhez nagy szükség volt az úgynevezett OBU-kra, amelyeket a járművekre szereltek.

Ez az OBU egy olyan kis műszer, ami tudja azt, hogy az adott autóbusznak éppen mikor, hol, melyik megállóban hány óra hány perckor kell lennie és ez az OBU kommunikál a Volánbusz központi rendszerével és a járművezető tényleg nyomon tudja azt követni, hogy minden megállóba pontosan érkezzen és pontosan induljon. Természetesen lehetnek olyan forgalmi szituációk, például 1-1 torlódás, amikor van késés és akkor jelzi az autóbusz-vezető számára, hogy plusz 1-2-5 perc késésben van, de akkor ezt ő tudni fogja, valamint azt is jelzi neki, ha esetleg hamarabb megy el vagy érkezik egy adott megállóba és akkor ki kell várnia azt az indulási időt, ami abból a megállóból meg van határozva. Azért is nagyon fontosak az ebből származó adatok, mert így tudjuk összehangolni az egyes autóbuszokat, illetve biztosítani azokat a csatlakozásokat, hogy 1-1 megállóban mondjuk egy 5-ös és egy 14-es busz között át lehessen szállni és ez tervezhető legyen. Tehát az utas tudjon arra építeni, hogy mondjuk 11 óra 7 perckor ebben a megállóban a Korányin egyik buszról át lehet szállni a másikra” – nyilatkozta Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője.

A legfontosabb változások közé tartozik, hogy egy új 8B járatú busz közlekedik majd a 8-as meghosszabbításaként a Berenát és Fürdő utcáig, elérhetővé válik átszállás nélkül a Kertvárosból a Jósaváros, a nagyfoglalkoztatók felé gyorsjáratok indulnak majd a végállomásról, és a H jelzésű külterületi hálózatokat is módosították az igények szerint. A pontos információkat és a részleteket a nyiregyhaza.volanbusz.hu oldalon bárki elérheti, de hamarosan elkészülnek a szórólapok és az új menetrendkönyv is. A szolgáltató minden utasnak azt javasolja, informálódjon, mielőtt elindul a megállóba augusztus 30-án.