Testi és lelki problémák: minden területen kínál terápiát a Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Nyíregyházi Tagintézménye

A Pedagógiai Szakszolgálat leginkább tavasz táján kerül előtérbe, a beiskolázással kapcsolatban. Több szinten foglalkoznak a korai fejlesztéssel, az SNI, a diszes problémák, a hiperaktivitás, a figyelemzavar és egyéb tünetek kezelésével a szakemberek. Évente 9–10 ezer gyerek fordul a Nyíregyházi Tagintézményhez, melyet a Krúdy köz 8. szám alatt találnak.

Egy évtizede még 40 alatt voltak, ma 85 kollega dolgozik a Pedagógiai Szakszolgálatnál, folyamatos ellátás mellett. Kétféle szolgáltatással állnak a családok és a közoktatási intézmények elé. Vizsgálatot lehet kérni tanulási és magatartási problémák esetén, illetve segítséget akkor, ha valamilyen elakadást lát a család a gyerek fejlődésében.

„A problémák vagy az óvoda jelzésére vagy az iskola, illetve az otthoni észrevételek alapján érkeznek. A szülő összehasonlítja a gyereket akár a kisebb vagy a nagyobb testvérrel. Nagyon dacos, nem öltözik egyedül, étkezési problémái vannak, szorongásai vannak. Nem rajzol, nem beszél még 3 évesen, vagy ha rajzol, magasabb iskolai szinten jár, lemarad a többitől, olvasásában, írásában, számolásában problémák mutatkoznak. Ilyen kérésekkel szoktak hozzánk fordulni a szülők, vagy az intézmények. Ezek már bejáratott csatornák. A kinti ellátási formáinkban a logopédiai fejlesztés is ott van. Ott van két nagy kötelező szűrés 3 és 5 évesen. Akkor a szakemberek látják, hogy a kisgyerek fejlődése leköveti a korosztályét, vagy kicsit attól lemarad. A logopédus eleve segít a szülőnek, hol, milyen csatornát vehet igénybe. Akár a miénket, akár külsőt”

– tájékoztatott Kovács Éva Gyöngyi, a Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Nyíregyházi Tagintézményének igazgatója. Fejlesztő- és gyógypedagógus, pszichológus, logopédus, de még gyógytestnevelő is segíti a gyerekeket beilleszkedési és tanulási nehezítettség esetén. Egyéni és csoportos pszichológiai foglalkozások, állatasszisztált és szorongáscsökkentő terápia, tanulási módszertani csoportok lehetnek. Fontos a korai fejlesztésre is gondot fordítani 0 és 3 éves kor között orvosi vagy védőnői, akár a szülő jelzése alapján. Iskoláskorban nevesíteni lehet a szerteágazó és kezelendő eseteket, amivel a szolgálathoz fordulhatnak.

„Figyelemzavarral, autisztikus tünetekkel, hiperaktivitásos tünetekkel. Ezek a súlyosabb állapotok, de szuicid gondolatokkal is megjelennek a pszichológiai részlegünknél. Ebben az esetben van, hogy továbbküldjük a gyereket, bevonjuk az egészségügyet is, hisz ez nem a mi kompetenciakörünk. A sajátos nevelési igényű gyerekek esetében szintén továbbküldjük a megyei szakértői bizottsághoz, és akkor az ellátást már onnan kapják”

– nyilatkozta a Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója. A siker a gyerekek állapotának súlyosságától függ. A siker – egy gyógypedagógus szerint – az, ha a gyerek jobban érzi magát a bőrében, és a családban, kiegyensúlyozott az otthoni légkör, jobb a teljesítménye. Szebben rajzol, jobban mozog. Ez a fejlődés objektíven mérhető foka. Két kihelyezett intézmény mellett Napkor, Sényő, Kálmánháza, Nyírtelek, Nyírtura, Nyírpazony és Nagycserkesz óvodáiba és iskoláiba járó gyerekek is kaphatnak fejlesztőpedagógiai ellátást a helyszínen, vagyis a lakóhelyükön.