Téli átállás a Közútnál – 280 dolgozóval és 56 munkagéppel várják a havazást

Téli átállás a Közútnál – 280 dolgozóval és 56 munkagéppel várják a havazást

Több mint 280 dolgozóval és 56 munkagéppel felkészült a téli időszakra a Magyar Közút. A megyében több mint 2200 kilométernyi szakaszon gondoskodnak a biztonságos közlekedésről a társaság szakemberei. Fontos tudni, hogy egy munkagépre 40–50 kilométernyi terület jut, a gép fordulóköre átlagosan 2–5 óra, ezért lehet újra havas a burkolat. Az autósok minden esetben a téli időjárási körülményeknek megfelelően közlekedjenek.

Ezek a felvételek még a tavalyi gépszemlén készültek, idén a hagyományos sajtótájékoztató a koronavírus-járvány miatt elmaradt, de természetesen ettől függetlenül felkészült a Magyar Közút a téli időjárásra. Már november 10-től téli üzemmódra és ezzel együtt 24 órás szolgálatra váltottak. A következő hónapokban a megyei igazgatósághoz tartozó 7 mérnökségen mintegy 280-an látják el az útüzemeltetési feladatokat. A 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, fő- és mellékútból 2272 kilométer az a hossz, ami a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Igazgatóság kezelésébe tartozik.

Tárgyi feltételek

„A 2020-2021-es téli üzemeltetési időszakban a megye közúthálózatán összesen 56 úgynevezett kombinált munkagép teljesít szolgálatot, melyek egyszerre, egy időben látják el a síkosságmentesítési és hóeltakarítási feladatokat. Ezen felül rendelkezésünkre áll még további 7 db nagy teljesítményű rakodógép, valamint 10 darab hómaró. Több megyei vállalkozói szerződés megkötésére is sor került, melynek keretén belül, amennyiben az időjárási körülmények kedvezőtlen alakulása megköveteli, úgy eseti megrendeléssel lehetőségünk van további lehívható gépek, eszközök igénybevételére a hóeltakarítási munkák elvégzésére” – mondta Óvári László, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei igazgatója.

A síkosságmentesítési munkák hatékony elvégzése érdekében a megyei mérnökségeken összesen 13 445 tonna útszóró só, 260 tonna kálcium-klorid granulátum, 235 000 liter kálcium-klorid oldat, valamint 1300 tonna érdesítő anyag áll a közút rendelkezésére. Ez csak az induló készlet, természetesen biztosítják az utánpótlást, ha szükséges.

Ütemezett munka

A téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási feladatokat a Magyar Közút sem egyszerre végzi, hanem ütemezetten, az adott út hálózatban betöltött szerepe szerint. Első körben a gyorsforgalmi utakon, hidakon, felüljárókon, forgalmas főutakon, végül a mellékutakon, bekötőutakon avatkoznak be.

Türelem és tájékozódás

„Ha utazásuk során síkosságmentesítést, hóeltakarítást végző járművel találkoznak, legyenek türelemmel, hiszen azért dolgozunk kint az utakon, hogy mindenki a lehető leggyorsabban, de ami ennél fontosabb, a legnagyobb biztonságban érhesse el úti célját. Az aktuális útviszonyokról pedig elindulás előtt mindenképpen tájékozódjanak a www.utinform.hu weboldalon vagy a +36-1/336-2400-as telefonszámon” – tette hozzá Óvári László.

A közút a teljes humánerőforrásával és minden tárgyi eszközével azon dolgozik, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni.

Körbejárnak a munkagépek

Azt fontos tudni, hogy egy-egy munkagépre 40–50 kilométernyi terület jut, amelyre adott esetben többször is vissza kell térni, főleg folyamatos havazás esetén.

Egy-egy munkagép fordulóköre 2–5 óra, ennyi idő alatt újra havas lehet a burkolat. Ezért kérik az autósokat is, hogy türelmesen, az időjárási körülményeknek megfelelően közlekedjenek a hideg, téli hónapokban.