Svájcban jártak – Tanulmányúton vettek részt a NYSZC szakemberei
A Svájci-Magyar Együttműködési Program II. időszakának keretében 2025. szeptember 8–12. között egy ötnapos tanulmányúton vettek részt a Nyíregyházi Szakképzési Centrum szakemberei a svájci Vaud kantonban, ahol a projektalapú oktatás és vizsgáztatás gyakorlati megoldásait ismerhették meg. A delegációt a CPNV Centre Professionnel du Nord Vaudois (Észak-Vaudi Szakképző Központ, CPNV) munkatársai fogadták, akik szakmai partnerként közreműködnek a projektben.

A kiküldetés során a résztvevők közvetlen tapasztalatot szereztek az oktatóképzésről és az oktatók módszertani támogatásáról a Svájci Szövetségi Szakképzési Egyetem (SFUVET) jóvoltából.
Svájcban nagyon szoros a kapcsolat a gazdasági élet és a szakmai oktatás között. A szakképzés területén csak az válhat oktatóvá, aki rendelkezik korábbi vállalati tapasztalattal. Az oktatók kötelező pedagógiai, módszertani és didaktikai továbbképzése pedig biztosítja a folyamatos fejlődést és a szakképzés magas színvonalát.

A tanulmányút résztvevői nagyszerű példákat láthattak arra, hogy a szakképzés fejlesztése érdekében hogyan működnek együtt a szakképző intézmények, a kantonok és a munkaadók. A CPNV szakképző központban, a Coop vállalat képzési központjában, a VELEDES (Vaud kantoni kereskedelmi szövetség) és a CIFC-VD (a Vaud kanton kereskedelmi képzéséért felelős szervezet) szakmai szervezeteknél tett látogatások során fény derült arra, hogy miként integrálják a valós munkahelyi gyakorlatot és a digitális portfóliókészítést a diákok tanulási folyamatába.

A COOP képzési központjában a szakemberek azt is bemutatták, hogy egyetlen vállalat több ezer tanulót is képes személyre szabott támogatással, mentorálással és karriertervezéssel segíteni.

A képzés helyszínein nem tantárgyakat oktatnak, hanem olyan kompetenciákat fejlesztenek, melyek elsajátításával a tanulók a képzés végére készen állnak arra, hogy közvetlenül az iskola befejezése után teljes értékű munkavállalóként kezdhetnek el dolgozni. Mindezt segítik azok a szerepjátékok is, amelyeket a tanulóknak a szakmai vizsgán kell megvalósítaniuk valós munkahelyi élethelyzetek szimulálásával.

A tanulmányút során szerzett tapasztalatok megerősítették, hogy a projektalapú oktatás, a kulcskompetenciák fejlesztése, a digitális portfólió alkalmazása és az ágazati együttműködések erősítése meghatározó szerepet játszhatnak a magyar szakképzés fejlesztésében.



