Óvakodjunk a romantikus csalóktól!
Új bűnmegelőzési tanácsokkal szolgáló sorozatot indít a Nyíregyházi Napló a Nyíregyházi Rendőrkapitánysággal együttműködve, melynek előzménye, hogy a nyiregyhaza.hu városi webportálon rendszeresen megjelennek ilyen tartalmú rendőrségi hírlevelek. A következőkben gyakorlott szakértők írásait adjuk közre, melyekben az útmutatások mellett a könnyebb érthetőség kedvéért konkrét példák is megjelennek.
Így védhetjük meg magunkat az online átverésektől – bűnmegelőzési sorozat, 1. rész
A digitális világ lehetőséget ad arra, hogy könnyedén kapcsolatba lépjünk másokkal, új barátokat szerezzünk, sőt akár szerelemre is találjunk. Azonban nem mindenki az, akinek mondja magát. Az utóbbi években egyre gyakoribbá váltak az úgynevezett romantikus csalások, ahol csalók érzelmi manipulációval próbálják kifosztani áldozataikat.
Hogyan működik a romantikus csalás?
A romantikus csalók általában közösségi médián vagy társkereső oldalakon keresnek áldozatokat. Hamis profilokat hoznak létre, gyakran vonzó, egzotikus életet élő személynek adják ki magukat, és célzottan olyan embereket keresnek, akik érzelmileg sebezhetőbbek. A kapcsolatfelvétel után gyorsan elmélyítik az érzelmi kötődést: bókokkal halmozzák el az áldozatot, bizalmat építenek ki, sőt sok esetben házassággal vagy közös jövővel kecsegtetnek.
Érzelmi kötődés után pénzkérés
Miután a csaló biztosra veszi, hogy az áldozat érzelmileg kötődik hozzá, pénzt kezd kérni. A leggyakoribb kifogások közé tartozik:
- Sürgős anyagi segítségre van szüksége (pl. váratlan egészségügyi költségek, baleset, családi tragédia).
- Utazásra kell pénz, hogy személyesen találkozzanak.
- Befektetési lehetőséget ajánl, amely gyors hasznot ígér.
Amint az áldozat pénzt küld, a csaló újabb és újabb kérésekkel áll elő, míg végül teljesen eltűnik.
Hogyan védhetjük meg magunkat?
- Legyünk óvatosak az online ismerkedésnél! Ha valaki túl gyorsan közeledik, gyanakodjunk!
- Ne küldjünk pénzt soha olyannak, akit személyesen nem ismerünk! Ne adjuk meg bankkártya- vagy online banki adatainkat! Okmányainkról se küldjünk másolatot!
- Vizsgáljuk meg a profilját! Ha túl tökéletesnek tűnik, vagy kevés a valódi információ róla, az intő jel lehet.
- Ellenőrizzük a képeket! Egy gyors képkereséssel kideríthetjük, ha a fotókat más forrásból lopták.
- Beszéljünk róla! Ha gyanús helyzetbe kerülünk, kérjünk tanácsot barátoktól, családtagoktól vagy szakértőktől.
Anyagi kár és lelki trauma
A romantikus csalás nemcsak anyagi károkat okoz, hanem komoly lelki traumát is hagy maga után. A megelőzés kulcsa a tájékozottság és az éberség. Ha úgy érezzük, hogy csalás áldozatai lettünk, azonnal forduljunk a rendőrséghez, és ne féljünk segítséget kérni!
Konkrét példák
Az alábbiakban néhány konkrét példát is közreadhatunk, hogy még kézzelfoghatóbb legyen a témakör.
Tízmillió a „tengerésznek”
Eljárás indult Nyíregyháza Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztályán az OTP Bank Zrt. feljelentése alapján ismeretlen tettes ellen, aki tengerésznek kiadva magát különböző okokra hivatkozva tévedésbe ejtette ügyfelüket, M. G. nyíregyházi lakost, aki ennek hatására 2024. július és szeptember hónap közötti időben különböző összegeket utalt el az elkövető által megadott magyar, illetve külföldi számlaszámokra.
A csalással okozott kár: 10.596.520 Ft.
38 millió az „amerikai katonának”
Eljárás indult Imréné K. H. nyíregyházi lakos feljelentése alapján ismeretlen tettes ellen, aki 2021 szeptemberében amerikai katonának kiadva magát az interneten megismerkedett a sértettel, majd 2021. 09. 16. és 2022. 03. 01. közötti időben különböző indokokkal és jogtalan haszonszerzés céljából összesen 38.500.000 Ft összeget utaltatott el a sértett Raiffeisen bankszámlaszámáról különböző olasz bankszámlaszámokra.
A csalással okozott kár: 38.500.000 Ft.

Tízmillió a nem létező, fenyegető Ivan Bokunak
Eljárás indult T. F. feljelentése alapján ismeretlen tettes ellen, aki magát Ivan Bokun nevezetű férfinak kiadva a Facebook közösségi oldalon ismerkedést kezdeményezett a feljelentővel, majd 2017. december és 2019. június hónap közötti időben különböző valótlan tartalmú okokra hivatkozva a feljelentőtől különböző összegekben pénzt kért, melyeket a sértett a Western Union, CIB Bank, valamint MoneyGram pénzügyi szolgáltatáson keresztül elutalt részére. Az utalásokat követően kiderült, hogy a fenti személy nem valós, a sértettet jogtalan haszonszerzés céljából tévedésbe ejtette.
A csalással okozott kár: 10.082.180 Ft.
A feljelentő, miután nem volt hajlandó további pénzösszegeket utalni, őt az ismeretlen személy azzal fenyegette meg, hogy ha nem utal neki további 1000 dollárnyi pénzösszeget, akkor interneten közzéteszi a feljelentő által korábban saját magáról készített, majd az ismeretlen személy részére elküldött meztelen fényképeket. A feljelentő a fenyegetés hatására sem utalt további pénzösszeget.



