Óvakodjunk a Foxpost és DPD nevében elkövetett csalóktól!
Az egyre inkább felgyorsuló világ, valamint a néhány évvel ezelőtt bekövetkezett COVID fertőzéshullám időszaka lehetőséget ad(ott) arra, hogy minél egyszerűbben vásároljunk online, mindenfajta érintkezés nélkül gyorsan és kényelmesen. Természetesen a csalók ebben is meglátták a lehetőséget arra, hogy hogyan tudnak becsapni másokat. Ezzel a témával folytatjuk a Nyíregyházi Rendőrkapitánysággal indított bűnmegelőzési sorozatot, a tőlük kapott szakmai, ismeretterjesztő anyag alapján.
Sajnos az előbb leírt időszakban megszaporodtak az adathalászati csalások, és mai napig is újabb, nem valódi internetes linkekkel próbálják meg kinyerni az áldozatok bankkártyaadatait, melyekkel azonnali hozzáféréshez jutnak az áldozatok bankszámlájához, illetve Netbankjához, így azonnali internetes vásárlásokat és utalásokat tudnak kezdeményezni a számlatulajdonos nevében.
Sürgető hangvételű üzenetek „szolgáltatóktól”
Biztosan a legtöbb ember számára ismerős, és már sokan kaptak sürgető hangvételű sms-t csomagküldő szolgáltató nevében. A kibertér bűnözői ilyenkor a valódihoz megtévesztésig hasonlító sms-eket vagy e-maileket küldenek a csomagküldő cég nevében, annak érdekében, hogy a sértettek személyes, bankkártya- vagy bankszámlaadatait megszerezzék. Ezekben az üzenetekben csomagküldő szolgálatként szólítják fel leendő áldozataikat pl. a termékek kézbesítéséhez szükséges adatok pótlására. Az üzenetek tartalmaznak egy linket is, amelyre a gyanútlan sértett rákattintva a bűnözők által kezelt online felületre lesz átirányítva, ahol számos személyes és bankkártyához tartozó adat megadására kérik őt a termék postázása, szállítása érdekében.
„Vevőként” is jelentkezhetnek hirdetésekre
Egy másik módszer alapján a csalók általában különféle – valamilyen eladó tárgyra feladott – hirdetésekre jelentkeznek vevőként, próbálják meggyőzni az eladót arról, hogy FOXPOST vagy DPD postán keresztül küldje el az eladó terméket részükre, majd a szállítási költséget a kialkudott vételárral együtt kifizetik az eladó részére. Az eladó legtöbb esetben megörül, hogy el tudja adni a terméket, így beleegyezik ebbe, melyet követően üzenetben a csaló egy internetes linket küld az eladó részére, és kéri a szállítási adatokat. Ennek a lényege ugyanaz, mint az előbbinél, vagyis az adatok megszerzése.
Ne adjuk meg, ne töltsük le
Soha ne adjuk meg bankkártyaadatainkat, sem a bankkártya hátoldalán lévő CVC kódot, mert ezekre semmilyen szállításhoz nincsen szükség. Az üzenetekben kapott ismeretlen alkalmazásokat ne töltsük le a telefonunkra, vagy más informatikai eszközre. A megelőzés kulcsa a tájékozottság és az éberség!