Növekvő autópiac – Az előrejelzés szerint idén 205 ezer új jármű kerül forgalomba

Továbbra is felemás számokat produkál a magyar autópiac. Decemberben kevesebb mint 10 ezer új személyautó kelt a magyar piacon, ami 11 százalékos csökkenést jelent éves szinten. Ezzel szemben az egész év során összesen több mint 136 ezer új személyautó talált gazdára, ez 17,5 százalékos emelkedésnek felel meg. Személyautóból több mint 19 ezer darabot adott el a Suzuki. Ezzel messze vezeti a darabszám szerinti rangsort és 14 százalékos piaci részesedést tudhat magáénak az Esztergomban gyárat működtető japán márka. Ez azt is jelenti, hogy tavaly minden hetedik eladott új személyautó Suzuki volt a magyar piacon. A második helyen szerepel a Ford, több mint 13 ezer autóval, a harmadik a Skoda közel 12 ezerrel.

Idén a személyautók piacán is 18 százalékos növekedést prognosztizálnak, és 160 ezer személygépkocsi forgalomba helyezésére számítanak. Ezen belül 2000 lehet a tisztán elektromos autók száma, ami 54 százalékos növekedés az előző évhez képest, és 1000 plug-in hibrid autót adhatnak el, ami 30 százalékkal haladja meg a tavalyi értékesítést. Pozitív folyamat, hogy egyre többen vesznek elektromos autókat is, tavaly, 1300 autót, idén pedig 2000 új autót helyeznek forgalomba. A gépjárműimportőrök előrejelzésében 30 ezer új kishaszon-jármű forgalomba helyezése szerepel, ami 13 százalékkal több a tavalyinál.

Idősödő autópark

A használt autóknál a válság előtt egy sokkal egészségesebb összetétele volt a piacnak. 2008-ban sokkal kevesebb és fiatalabb használt autó jött be a piacra, az új autó értékesítés viszont jóval magasabb volt. Jelenleg azonban a Magyarországra behozott használt autók átlagéletkora 12 év fölött van, a teljes importnak csak 48 százaléka új jármű. Az adatok szerint a magyar autópark 84 százaléka 10 évesnél idősebb. Ha összevonjuk a használtautó- és az új autópiacot, akkor a 2018-as adatok alapján, mely szerint 330 ezer autó érkezett be Magyarországra, akkor annak a kétharmadának új autónak kellene lennie és egyharmadának pedig használtnak. Ha pedig a használt autókon belül is csak 10 évnél fiatalabb autók érkeznének, akkor azt már egy egészséges import-összetételnek lehetne tekinteni.


Szoboszlai Tibor