(Fotók: Szarka Lajos)

Miniszteri látogatás – Útfejlesztések, parkolóház építése és régi ügyek lezárása

Jan 30, 2025

Elkészülhet a Tokaji úti aluljáró és a Simai úti felüljáró, valamint a külső körgyűrű, megújul a Nyíregyháza és Debrecen között a vasútvonal, valamint négysávossá válhat a 4-es főút, átalakulhat a vasútállomás környéke, háromszáz állásos parkolóház épülhet a stadion melletti garázsok helyén, ahol a közelben körforgalom lesz – erről is beszélt dr. Kovács Ferenc polgármester és Lázár János építési és közlekedési miniszter a csütörtök délelőtti tárgyalásuk után. A nyíregyházi ipari park fejlesztésének – melyet továbbra is támogat a kormány – és az új beruházóknak köszönhetően a jelenleg 16 milliárd forintos iparűzési adó bevétel néhány éven belül a duplájára nőhet a városban, mondta a miniszter, akivel korábbi ügyeket is lezárt a város. Az M49 autópálya megépültével Nyíregyháza-Szatmárnémeti gazdasági övezet is létrejöhet a közeljövőben – mondta Lázár János a sajtótájékoztatón.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium vidéképítő turnéjának 12. állomása volt csütörtökön Nyíregyháza. Lázár János miniszter, államtitkár és helyettes államtitkár kollégái, valamint a teljes stábja városunkba érkezett, ahol a városvezetéssel találkozott, egyeztetett a vezetőkkel, a polgármesteri hivatal fejlesztési osztályával, illetve azon hivatalok vezetőivel, akik Nyíregyháza beruházásain dolgoznak, a tárgyalásokon Nyíregyháza két országgyűlési képviselője, dr. Szabó Tünde és dr. Vinnai Győző is részt vett. Ahogy dr. Kovács Ferenc fogalmazott, a miniszteri tárgyaláson teljes körűen átnézték a város fejlesztési terveit, majd a sajtó megjelent képviselőit tájékoztatták az egyeztetés részleteiről.

Lezárták a régi ügyeket

Nagyon konstruktív volt minden szakaszában ez a megbeszélés, első körben arról tárgyaltunk, hogy hogyan lehet a már régóta folyamatban lévő és lezárás előtti ügyeket lezárnunk. Itt több megállapodásunk volt

- mondta a sajtótájékoztatón a város polgármestere.

Így például sikerült elrendezni a Volán és Nyíregyháza ügyét, a korábbi adósság kamatrészét elengedik, csak a tőkét fizeti meg a város, sőt, tovább fejlesztik a jövőben a buszos közlekedést. A Jégvilág Interaktív Bemutató kapcsán a még fennmaradt 870 millió forintos összeg felét soron kívül rendelkezésre bocsájtják a városnak, a kivitelezővel a kormány fog elszámolni – hangzott el a sajtótájékoztatón.

300 állásos parkolóház

Új, jó hírekből sem volt hiány a csütörtöki tárgyalások után, a Városi Stadion parkolási gondjai is megoldódhatnak a jövőben, egy háromszáz állásos parkolóház építését tervezi az önkormányzat.

1 milliárd 230 millió forintot kaptunk karácsony előtt a stadion melletti garázssor rendezésére, oda szeretnénk majd egy parkolóházat építeni, ami egyrészt nem csak a stadionba látogatókat szolgálja ki, hanem a környéken lakókat is. Itt nem csak egy foci stadion épült, ez a több milliárd forintos beruházási összeg tartalmazta az önkormányzati tulajdonban lévő Szabadidősport Központ építését, valamint többek között a kispályás foci pálya és a rekortán futópálya költségeit is. Ez azzal jár, hogy megnő a látogató szám a stadionnál, ehhez a parkolás is szükséges. Látjuk azt is, hogy nagy szükség van a Vasvári Pál-Stadion-Hímes utcai körforgalomra, nem csak a nagy forgalom miatt, hanem a baleseti statisztikák is azt mutatják, hogy szükség van rá. A tervezést már 2016-ban elindítottuk, de tudni kell azt is, hogy egy ilyen sok milliárdos közlekedési infrastruktúra fejlesztéshez csak a tervezési időszak több évet igényel

– nyilatkozta dr. Kovács Ferenc.

15 évvel ezelőtt teljesen más városba jött, aki ide érkezett Nyíregyházára – erről már Lázár János beszélt. A munkanélküliséget érdemben sikerült lecsökkenteni, ma pedig már olyan munkahelyeket kínál Nyíregyháza, amely megfelelő életminőséget képes biztosítani a helyi fiatalok számára. A város az ország egyik gazdasági bázisa. Az elért sikeres bizonyítják, hogy Kelet-Magyarországon is lehet eredményeket elérni.

Egy új gazdasági térség jött létre

A miniszter egy aranyháromszög kialakulásáról is beszélt.

Orbán Viktor kormánya lehetővé tette, hogy Debrecen-Miskolc-Nyíregyháza a határon túlra szakadt magyar területekkel közösen egy új gazdasági fejlesztési övezetet hozzon létre. Ez az aranyháromszög azt jelenti a három város között és a három város egymásra támaszkodásával, hogy Kelet-Magyarországon egy új gazdasági övezet született, amelyben és amelynek környékén egy sokkal jobb minőségű és erősebb gazdasági növekedésre van lehetőség. Ennek jegyében folyik Magyarország legnagyobb útépítéseinek egyike, az M49-es autópálya megépítése, amely összeköti Nyíregyházát Szatmárnémetivel. Magyar oldalon 42 kilométert építünk 360 milliárd forint értékben

 – mondta Lázár János.

Az autópálya első 30 kilométeres szakaszát 2026 végén adják át a forgalomnak, majd 2027 elején a fennmaradó 12 kilométert.

Négy nagyszabású fejlesztés

Záhony és Beregdaróc irányába folytatni fogják az M3-ast az M34-es megépítésével, így a kárpátaljai kapcsolatok is erősödhetnek a háború után – tette hozzá a miniszter. Lázár János arra is ígéretet tett, hogy a Magyar Közút átnézi a belterületi állami utakat, annak érdekében, hogy a rossz állapotú szakaszokat 2026 első felében felújítsák. A nyíregyházi gyárépítési hullám igényli az északi elkerülő út megépítését, amivel teljessé válik a külső körgyűrű hálózata, indokolja a Volán és MÁV kapacitások összehangolását, ami az utasok komfortját növeli majd a vasútállomás térségében, a Simai úti felüljáró létrehozását, aminek környékére a 113-as vasútvonal fejlesztésével egy konténerterminált is terveznek és legalább ilyen fontos, hogy a Tokaji úti aluljáró megvalósuljon – sorolta terveket Lázár János. A miniszter hozzátette: ennek a négy, jelentős fejlesztésnek a kiviteli terveit a tárcája elkészíti. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, számba veszik a 4-es számú főút 35 kilométer hosszan a négy sávosítását Debrecen irányába. Lázár János arra tette ígéretet, hogy az úthálózat négy sávosításának terveit megrendelik, várhatóan a jelenlegi nyomvonal kétharmad része módosul, többek között kikerüli majd a főút Újfehértót.

160 km/h-val közlekednek majd a vonatok

A két vármegyeszékhely között a vasúti közlekedés viszont biztosan javul, tette hozzá a miniszter.

Úgy döntött a kormány, hogy mintegy 200 milliárd forint értékben, 47 kilométer hosszan a Debrecen-Nyíregyháza közötti vasútvonalat felújítja. Ez a tervezési szakaszon túllépett, készen vannak a tervek, az idén év végén vagy jövő év elején megkezdődhet a kiviteli munka. Ez azt jelenti, hogy 160 km/h sebességgel fogjuk a vonatokat közlekedtetni Nyíregyháza és Debrecen között három évnyi munka után, tehát 2027-2028-ban

– közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Ezt a finanszírozást nem érinti az Európai Unió pénzügyi blokádja – tette hozzá a miniszter.

Ipari park és fejlődő turizmus

A tárgyaláson a nyíregyházi ipari parkról is egyeztettek. Öt nagy gyár épül, amelyek a közeli jövőben termelni fognak. Ennek eredménye lesz, hogy a jelenlegi 16 milliárd forintos éves iparűzési adó a közeljövőben a duplájára emelkedik majd a városban. A kormány továbbra is támogatja az ipari park környezetének infrastrukturális beruházásait, három ütemben több tíz milliárd forint értékben érkeznek majd források Nyíregyházára. Tavaly 440 ezer vendégéjszakát töltöttek Nyíregyházán a turisták, ez óriási fejlődést jelent az elmúlt években. Ez köszönhető annak a 20 milliárd forintos fejlesztésnek is, amelyet a Nyíregyházi Állatparkra, szálláshelyek kialakítására és Sóstógyógyfürdő környezetére fordított az állam az elmúlt években.

Kapcsolódó galéria

Lázár János építési és közlekedési miniszter látogatása a Városházán

Előző hír
Értékes Esték - Ismerjük meg a Jósavárosi Napokat!
Következő hír
Bemutatta új játékosait is a Szpari - közönségtalálkozót tartott a klub

Kapcsolódó híreink