Megtartotta 2022. évi utolsó közgyűlését Nyíregyháza MJV Képviselő-testülete
Fotó: Trifonov Éva

Megtartotta 2022. évi utolsó közgyűlését Nyíregyháza MJV Képviselő-testülete, melyen elfogadtak számos napirendi pontot. Döntöttek többek között a Nyíregyháza város helyi közösségi közlekedés tarifarendszerének megújításáról szóló előterjesztésről, elfogadták a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Idősügyi Tanácsának 2022. évben végzett tevékenységéről szóló beszámolóját, az önkormányzat által alapított kitüntetésekről és azok adományozásának rendjéről szóló önkormányzati rendelet módosítását, valamint a közvilágítás veszélyhelyzet ideje alatti helyi működési rendjéről szóló önkormányzati rendelet megalkotásáról szóló előterjesztést is.

Karácsonyi műsorral kezdődött az év utolsó közgyűlése december elsején, majd sor került az Együtt Egymásért „Burger István-díj” átadására, amelyet Csományné Pados Andrea Enikő kapott, a Támogatószolgálat és telephelyvezetőként végzett kimagasló munkájáért.

A közgyűlés napirendi pontjaival kapcsolatos módosításokra tett javaslatok elfogadásával kezdődött meg a közös munka, melyet követően a napirend szerinti munka a két közgyűlés között történteket bemutató kisfilm megtekintésével folytatódott. Ezt dr. Kovács Ferenc polgármester szóban is kiegészítette.

Buszközlekedés, menetrend, tarifa

A folytatásban Nyíregyháza város közigazgatási határán belül az autóbusszal végzett menetrend szerinti helyi személyszállítás közszolgáltatási szerződésének 2021. évi teljesítéséről és Nyíregyháza város helyi közösségi közlekedés tarifarendszerének megújításáról szavaztak a képviselők, melyet egyhangúlag támogatott a testület. Lengyel Máté, a Szövetségben Nyíregyházáért képviselője az előterjesztésben résztvevők munkáját méltatta felszólalásában.

Ami örömteli hír számomra is, hogy a külterületi és belterületi megkülönböztetés megszűnik, így egységes áron juthatnak hozzá az utasok a jegyekhez és bérletekhez. Maga a jegyrendszer átalakítása egy pozitív, előremutató lépés, javaslataimat megfogalmaztam, remélem, hogy ezeket meg fogják fontolni, és örömmel látom, hogy Nyíregyháza közösségi közlekedése egyre magasabb szintet üt meg.”

A képviselő hozzátette, remélhetőleg egyre többen térnek majd át a közösségi közlekedésre az autózás helyett. Babosi György ellenzéki képviselő hozzászólásában szintén elismerését fejezte ki a változásokkal kapcsolatban, és külön felhívta a figyelmet a gyermekét kísérő szülő részére váltható jegy elérhetőségére. Jeszenszki András, a Szövetségben Nyíregyházáért frakcióvezetője egyenesen előremutatónak és innovatívnak nevezte a közösségi közlekedésben az elmúlt években véghezvitt változásokat, melyet a közlekedési rendszer megújításában résztvevőknek külön meg is köszönt.

„A menetrend áttekintése, a járatok átszervezése, és ezek az innovatív javaslatok mind azt segítik, hogy elindul az utasszám növekedése, és mindez azért tud megtörténni, mert egy olyan vonalhálózat alakul ki, amely a városlakók érdekeit szolgálja, szeretném megköszönni a frakció, a képviselőtársaim és a városlakók nevében is ezt az együttműködést, mert valóban Nyíregyházát szolgálja.”

Idősügyi Tanács beszámolója

A folytatásban a közgyűlés elfogadta többek között a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Idősügyi Tanácsának 2022. évben végzett tevékenységéről szóló beszámolóját, melyet Halkóné dr. Rudolf Éva, a FIDESZ-KDNP frakcióvezetője méltatott.

„A FIDESZ-KDNP frakciója nevében szeretnék gratulálni az elvégzett munkához, ehhez a rendkívüli módon kimunkált anyaghoz, kifejezetten jó olvasni, hogy szinte valamennyi tevékenységük, programjuk, az idősebb korosztály szellemi és testi épen, frissen tartását szolgálja leginkább.”

Változás az önkormányzati kitüntetések rendjéről

A közgyűlés döntött az önkormányzat által alapított kitüntetésekről és azok adományozásának rendjéről szóló önkormányzati rendelet módosításáról, melyek költsége jelenleg éves szinten járulékokkal együtt számolva megközelíti az országosan is kiemelkedőnek számító 45 millió forintot. Éppen ezért a kitüntetésekkel járó pénzjutalmak összegének, valamint az odaítélendő személyek számának csökkentésére tett javaslatot az előterjesztés.

„Frakciónk nem tudja támogatni ezt az előterjesztést. Értjük és megértjük, hogy takarékoskodásra van szükség, és azzal is egyetértünk, hogy át kell tekinteni a kitüntetések rendjét, a szűkítés mértéke az, amivel nem tudunk azonosulni, túl nagy arányúnak tartjuk, és a struktúrájában sem mindennel tudunk egyetérteni, pl. a pedagóguskitüntetések kapcsán is” – ismertette álláspontját az ellenzéki frakcióvezető.

A napirendi ponttal kapcsolatban dr. Ulrich Attila alpolgármester elmondta, a rendelet nagyon sok olyan területet érint, amelyek nem az önkormányzaton belül működnek, de a városban jelentős szerepet töltenek be.

„A kitüntetésrendelet nemcsak a pedagóguskitüntetésben tesz változtatást, vannak olyan területek, amelyben a számokat erőteljesen csökkenti. Nyíregyháza városvezetése mielőtt elkezdte ezt a rendeletet megalkotni, megnézte, hogy a nagyvárosokban milyen kitüntetési rendeletek vannak, példaként Szegeden 3 fő kaphatja, de csak olyan pedagógus, aki 36 évet tanított, és nyugdíjban van. Debrecen és Miskolc 3-3 főnek adja minden évben, Székesfehérvár 3 főnek, Pécs pedig 1 főnek adja, a pénzdíjazása 150–300 ezer forintig terjed, illetve néhány városnál az az évben hatályos pénzügyi helyzetnek megfelelően adományoznak. Ez nemcsak a pedagóguskitüntetésre, hanem minden kitüntetésre igaz.”

Pályázatok, bölcsődefejlesztés

A képviselők megtárgyalták az előterjesztést Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatának elbírálás alatt lévő, megvalósítás alatt álló és lezárás alatt lévő pályázatairól is. A témával kapcsolatban Babosi György képviselő tett fel kérdést.

„Amikor átolvastam ezt a pályázati felsorolást, a 21-es pályázatok kapcsán megakadt a szemem azon, hogy 600 millió forintot fogunk fordítani bölcsődefejlesztésre. 79 gyerek hiányzik a bölcsődei rendszerből, így azt az anomáliát szeretném feloldani, hogy akkor miért fejlesztjük a bölcsődei helyeket, 30–40 fős bölcsődét fejlesztünk, ennek mi az oka.”

Jászai Menyhért alpolgármester válaszában ismertette: egy látszólagos ellentmondásról van szó, az energiaár-emelkedésre tett intézkedések miatt átmenetileg bezárt nyíregyházi bölcsőde akkut problémára nyújtottak megoldást. Az, hogy a város újabb bölcsődét épít, így növelve a kapacitást, annak van egy komoly oka és stratégiai célja, amely nem keverendő össze a jelen gazdasági helyzettel. Ez pedig nem más, mint egy 2002-es európai irányelv, amely a gyermekek elhelyezésére tesz iránymutatást.

„Ez az irányelv azt irányozta elő 2010-ig, hogy a gyermekek 33%-a 3 éves kora alatt gondozásban részesüljön, a gyerekek integrációja, az anyák egyenjogúsága, az aktivitási ráta érdekében. Sajnos Nyíregyházán nem értük még el ezt a kapacitást, amely 2020-as adat szerint 1313 férőhelyet jelentene, amelyhez még 282 hely hiányzik, ha valamennyi férőhelyet figyelembe vesszük.”

A férőhelyek bővítésével arra készül a városvezetés, hogy ezt az irányelvet követve, emelkedő számban veszik majd igénybe a bölcsődei szolgáltatásokat a közeljövőben – tette hozzá az alpolgármester. Ez pedig azt jelenti, hogy a következő 5 évben várhatóan fel lesznek töltve ezek a férőhelyek, figyelemmel a Nyíregyházán folyamatban lévő munkahelyteremtő beruházások bővülő számával.

Változás a közvilágítás működési rendjében

A folytatásban a képviselő-testület megvitatta az előterjesztést a közvilágítás veszélyhelyzet ideje alatti helyi működési rendjéről szóló önkormányzati rendelet megalkotásáról. A napirendi ponttal kapcsolatban Lengyel Máté képviselő kérdést tett fel Podlovics Roland alpolgármesternek címezve.

„A számszerű csökkentés az pontosan mit jelent, és a város mely területeit érinti, tehát a város egészét tekintve, városrészt, vagy utcákat tekintve 50%-os csökkentésről van szó? Ami engem aggaszt, és részben megnyugtató választ kaptam, hogy igyekszik a város olyan stratégiát kidolgozni, hogy az a közbiztonság romlásához ne vezessen, én mégis félek attól, hogy ez érinteni fogja a közbiztonságot és az romlani fog, bízok benne, hogy nem, de hát fel kell készülni mindenre.”

A képviselő ismertette, hogy amíg 2022-ben 517 millió forint a közvilágítás költsége, az 2023-ban mintegy 1 milliárd 451 millió forint lenne, a költségcsökkentést célzó beavatkozások nélkül. Válaszában Podlovics Roland alpolgármester ismertette a tervezett költségcsökkentő módosításokat.

„Nem lesz olyan, hogy egy adott lakóövezetben teljesen lekapcsoljuk a lámpát, azt is jeleztük, hogy az 50%-ot nyilvánvalóan nem fogjuk elérni, ezt nem lehet elérni. Olyan közlekedési főbb utakat vizsgálunk meg, ahol zebrákat, csomópontokat nem érintő szakaszokon, tulajdonképpen, ha két világítótest van, akkor az egyiket kikapcsoljuk, és ezzel érünk el egy megtakarítást. Azt, hogy ez mennyi lesz, nem tudjuk előre, a tervek készülnek, szeretnénk minél nagyobb összegben megtakarítást elérni, és azt is megjegyeztük, hogy áttér az Opus-Titász a mért elszámolásra, itt is smart órák lesznek, januárban ezek beépítésre kerülnek és konkrét fogyasztási adatokat fogunk majd látni.”

További napirendi pontok

A folytatásban a közgyűlés elfogadta az előterjesztést többek között a NYÍRVV Nonprofit Kft.-vel kötött 2022. évi Éves Közszolgáltatási Szerződés módosításának jóváhagyásáról, az állami vagyonba tartozó ingatlanok ingyenes önkormányzati tulajdonba adásáról, valamint Nyíregyháza Megyei Jogú Város Településszerkezeti tervének jóváhagyásáról. Ezek mellett döntöttek még a 2023. évi Sport célfeladatok meghatározásáról, Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata fizetési számlavezetőjének megválasztásáról és a hozzá kapcsolódó folyószámlahitel szerződés megkötéséről, valamint a város 2023. évi gazdálkodásának átmeneti szabályozásáról szóló rendelet megalkotásáról is.

Kapcsolódó galéria

Városi Közgyűlés 20221202