Megoldódott a „balkányi hordók” ügye

Egy több éve húzódó környezetre veszélyes ügyre tett pontot a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal.

A Balkány és Szakoly közötti telephelyre az egykori Budalakk budapesti gyárából kerültek veszélyes anyagokat tartalmazó hordók még évekkel korábban. Az időközben többször gazdát cserélt telepen található hulladék ártalmatlanítását a tulajdonos cégek felszámolása miatti rendezetlen tulajdonviszonyok hátráltatták.

Az elmúlt években kisebb részletekben ugyan szállítottak el hordókat a telepről, a végleges megoldás azonban váratott magára. A Kormányhivatal a kormányzat által biztosított forrásból kezdte meg a hordók elszállítását és a veszélyes hulladék megsemmisítését, amelynek költségét jogi úton a telephely jelenlegi tulajdonosára terhelik.

Román István kormánymegbízott a helyszínen ismertette: a Kormányhivatal csaknem napra pontosan egy éve kapta meg a hulladékgazdálkodáshoz kapcsolódó hatósági feladatokat. Ebben az egy évben kiemelkedően eredményes működést tudtunk felmutatni az illegális hulladéklerakók felszámolásában, amelyhez a megyében élők is hathatósan hozzájárultak bejelentéseik kapcsán. Egy év alatt közel 600 bejelentést érkezett hatóságunkhoz, több mint 12 ezer m3 illegálisan elhelyezett hulladékot jeleztek felénk. Ennek folyományaként 470 esetben indult eljárás az illegálisan elhelyezett hulladékok elszállíttatására. A Hulladékradar applikáción keresztül közel 200 bejelentés érkezett, egyéb közérdekű bejelentés pedig több, mint 400 alkalommal. 250-nél több esetben a tulajdonosok önkéntesen elszállították az illegális hulladékot. Az elmúlt időszakban összesen több, mint kétmillió kg illegális hulladék felszámolására került sor megyénkben. Most pedig egy régóta húzódó ügy végére tettünk pontot. Ezeknek a hordóknak az elszállíttatása azért is különösen fontos, mert a több évtized alatt a környezeti hatásoknak kitett hordók komoly veszélyt jelenthetnek a felszín alatti vizekre, talajra- foglalta össze a kormánymegbízott.

 

Forrás: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal