Kiemelt fejlesztési területek a gyorsítás jegyében
Hét helyszínt kiemelt fejlesztési területté nyilvánított Nyíregyházán a közgyûlés. Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere szerkesztõségünknek elmondta: erre azért volt szükség, hogy a közelgõ beruházások hamarabb megvalósuljanak.

Új, jogszabály adta lehetõséggel élt a képviselõ-testület, amikor úgy döntött: a város közigazgatási határán belül hét ponton is létrehozza a kiemelt fejlesztési területet. A polgármester azt mondja, olyan helyszíneken érdemes ezzel foglalkozni, ahol összetettebbek, jelentõsebbek a beruházások, hiszen így le lehet akár hónapokkal rövidíteni a folyamatokat, például a közbeszerzési eljárások felgyorsításával.

 

Régi problémák megoldása

 

Olyan jelentõs fejlesztések ezek, amelyek egy-egy településrész tekintetében évtizedek óta elhúzódó problémákat oldanak majd meg, ilyen például a Nagykörút bezárása, a Benczúr tér, Bessenyei tér, illetve a Bujtosi városliget zöldfelületeinek rendezése, zöld közösségi terekké alakítása, a Báthory és Vay laktanyák területeinek rehabilitációja, bevonása a város számára hasznos területek közé, valamint a Nyugati elkerülõhöz kapcsolódó, a város közlekedésének egészét érintõ csomóponti fejlesztések.

[REKLAM]

A helyszínek a következõk:

– A Barnamezõs területek rehabilitációja pályázati projekt keretében a Tiszavasvári út északi oldalán: a volt Báthory István laktanya – Tiszavasvári út, Tárogató utca, Játék utca, Tagló utca által határolt tömb – területének, déli oldalán: a volt Vay Ádám laktanya – Tiszavasvári út, Fészek utca, Ív utca, Szélsõbokori út által határolt tömb – fejlesztését tervezi a város.

– Egy közlekedésfejlesztést szolgáló pályázati projekt keretében a Simai út–Rét utca–Rókabokori út–Szélsõbokori út által határolt terület.

– A Modern Városok Program keretében a Tiszavasvári út–Nyugati elkerülõ út–Rókabokori út–Salamonbokori út által határolt terület.

– A Zöld Város kialakítása pályázati projekten belül több projektelem keretében a zöldfelületek megújítását tervezi a város. A programmal érintett legjelentõsebb beavatkozási területek: a Benczúr–Bessenyei tér – Bethlen G. utca–Benczúr–Bessenyei tér–Kiss Ernõ által határolt tömb, valamint a Bujtosi Városliget – Jég utca, Hunyadi utca, Belsõ körút, Liszt Ferenc utca által határolt tömb.

– Az önkormányzat a Városi és elõvárosi közösségi közlekedési rendszer és intermodális csomópont fejlesztését tervezi egy pályázati projekt keretében: Széchenyi utca–vasút–Huszár sor–Toldi utca által határolt tömb.

– A Nagykörút déli befejezõ szakaszának megépítése kiemelt feladat pályázati források igénybevételével: Arany János utca, Szarvas utca, Móricz Zs. utca és a vasút által határolt tömb.

– Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdõn: a Digitális Magyarország kormányprogram elsõ számú kiemelt helyszíne Nyíregyháza, mint mintaváros. Ennek keretében potenciális fejlesztési terület, számos utca által bezárt jelentõs terület.

 

Intermodalitás: összekapcsolt közlekedés

 

Amirõl még kevés szó esett: a közlekedési rendszer ötödik pontban megfogalmazott fejlesztése, valamint inter­modális csomópont kialakítása, ami gyakorlatilag a vasútállomás környékének jelentõs átépítését, modernizálását jelenti. 

Dr. Kovács Ferenc úgy fogalmazott: ez is komplex fejlesztés része, hiszen jobbról-balról kapcsolódnak hozzá beruházások. Egyrészt a Mezõ utca–Bethlen Gábor utca–Vasgyár utca keresztezõdésének rekonstrukciója, és sávszámbõvítéssel az áteresztõképességének javítása, másrészt a Nagykörút bezárása, ami egyébként kerékpárutat is tartalmaz.

 

Átalakul a vasútállomás környéke

 

Maga a projekt egy uniós forrásból, 100 százalékban támogatott, 6 milliárd forintos beruházás, melynek keretében az állomás környékén egy 2x28 érkezõ-induló busz fogadására alkalmas új megállórendszer alakul ki, valamint egy föld alatti, 200 személygépkocsit befogadó parkoló is készül, és a taxisoknak is megfelelõ hely lesz kialakítva, s természetesen az egyéb felületeket is rendezik. Így – a polgármester szerint – valóban intermodális beruházás valósul meg, ahol a tömegközlekedés (vasút, busz), a személykocsis, valamint a kerékpáros és gyalogos eljutás összekapcsolódik és színvonalasabbá válik. Dr. Kovács Ferenc kiemelte: olyan környezet jön létre összefüggéseiben ezen a területen, amely méltó egy nagyvároshoz.

Tarczy Gyula