Kapacitásbővítés a Debreceni úton: a Metró csomóponttól a nagykörútig válhat könnyebbé a közlekedés
Újabb jelentős beruházás körvonalazódik Nyíregyházán, ami a közlekedés biztonságát növeli. Az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly adott megbízást tanulmányterv és környezetvédelmi engedély elkészítésére a négyes főút bevezető szakaszára. A Metró csomóponttól a nagykörútig terjedő beruházásnak a kapacitásbővítés a célja. A napokban tervzsűrizés is történt a városházán, így kialakulni látszanak a fejlesztési projekt részletei.
Több lehetséges szimulációját is bemutatták a Debreceni út megújuló csomópontjainak, amit szintén megvizsgált a tervtanács. Nyíregyházának számos fontos bevezető útja van, de talán ezek közül is kiemelkedik az, amely Debrecen felé vezet, vagy éppen felől, merthogy mindkét irányban sokszor jelentős a forgalom. A Déli Ipari Park fejlesztésének és a nagykörút bezárásának eredményeként megnövekedett a centrumból kifelé, illetve a városba irányuló forgalom – már ez is indokolná a kapacitás bővítését.
Új felüljáróval és bevásárlóközponttal is számoltak
Ám az elképzelések kitekintenek a szintén az ipari parkkal összefüggésben születő Simai úti felüljáró tervezésére is, hiszen évtizedes távlatokban gondolkodnak egy ilyen projekt során – nyilatkozta kérdésünkre Nyíregyháza alpolgármestere. – A tervcsomag számol egyéb fejlesztésekkel is. A közgyűlés előtt is napirenden volt, hogy a régi Fészek Tüzép területén – ami egy barna övezet –, reményeink szerint 2026-ban egy bevásárlóközpont létesülhet, legalábbis egy befektető már közölte szándékát, amely megnövekedett forgalmat generálhat a környéken. Látható, több nagy beruházás gyakorol hatást a forgalom átrendeződésére a következő években, amivel foglalkozni kell – tekintett előre.
Több változat alapján döntöttek az irányokról
– A tavaly májusban elindított folyamat részeként hívta össze most az Építési és Közlekedési Minisztérium a tervzsűrit. Minden egyes csomópontnál több variációt vizsgálva, azok egymásra hatását is figyelembe véve döntötte el a továbbtervezés irányát a szakma, a résztvevők között itt volt a közút, az engedélyező hatóság, a minisztérium képviselője is, az útkezelők.
Két turbó körforgalom készülhet
Dr. Podlovics Roland kérdésünkre kifejtette, a kapacitásbővítés alapja, hogy a középső sávból balra kanyarodásokkal jelentős torlódások alakulnak ki, a mozgásteret pedig nagyban befolyásolja, hogy a helyszűke miatt nagy sávok növelésében nem lehet gondolkodni, hiszen mindkét oldalon jelentős a beépítettség. A Metró csomópontnál, a 4925-ös útnál turbó körforgalom létesül. Így a középső sávból a balra kanyarodás tilalmazott lesz, végig húzódik egy zöld sáv, és majd a Palánta utcánál alakul ki egy újabb turbó körforgalom, ahol vissza lehet fordulni azoknak, akik Debrecen felől érkezve a nyugati oldalra szeretnének eljutni.
Összehangolt lámpás csomópontok
A következő a Tünde utcai, ahol a sok változat után lámpás csomópont körvonalazódik, itt a gazdálkodó szervezetek miatt jelentős forgalom van, illetve részben itt érkeznek Borbánya felől is. Már az elképzelés szintjén létező Simai úti felüljáróval is számolni kellett, és noha a közúti forgalom kiszolgálása a cél, a kerékpárutaknak a hálózatba illesztését is vizsgálta ez a tervfázis, egyeztetve több kerékpáros szervezettel, valamint a helyi közösségi közlekedés szolgáltatójával. A közelben, a Lidl üzlet környékén terveznek egy másik jelzőlámpás csomópontot – ezek összehangolása is komoly feladat –, a szemközti barnamezős területen ugyanis nagy valószínűséggel bevásárlóközpont épülhet, és meg kell előzni, hogy később torlódási gócpont legyen a környéken.
Évtizedes távlatokban gondolkodnak
– Itt gondolatban eljutottunk a nagykörút csomópontjához, melynek tervei és maga a bezárás nem olyan régen készült, de akkor még nem voltak ismertek az ipari parki fejlesztések és a Simai úti felüljáró megépülésének lehetősége. A mostani tervváltozatban kitekintett a tervező arra is, hogy mi lesz 15–20 éves távlatban. Összességében ezeknek a csomópontoknak az együttműködése a legfontosabb cél, hogy ez jól tudjon működni – tájékoztatott dr. Podlovics Roland.
Első a környezetvédelmi engedély
A gazdaságfejlesztésért felelős alpolgármester hozzátette, a következő mérföldkő június hónap végén lehet, amikor a környezetvédelmi engedély mostani döntéseknek megfelelően kidolgozott bírálati tervdokumentációját fogják bemutatni, és ha az is zöld lámpát kap, akkor folytatódhat a környezetvédelmi engedély megszerzése, amely november végére várható. Ha az engedélyes kiviteli tervezés közbeszerzési eljárását jövő év elején el lehetne indítani, akkor 2026 nyár közepére akár le lehetne szerződni a minisztériumnak a tervekre, melyek elkészítése másfél-két év is lehet, bár ilyen részletekről még nem egyeztettek. És amennyiben a forrás rendelkezésre állna, leghamarabb 2028-ban lehetne kivitelezőt választani egy nyílt tenderen, majd utána kezdődhetne a fizikai megvalósítás, amelynek időtartamához először a konkrét terveket kellene látni.