Gorlicében járt a Lengyel-Magyar Baráti Társaság

A „Sto Lat” Lengyel-Magyar Baráti Társaság csaknem háromévnyi - pandémia okozta - kényszerszünet után újra 2022. május 27. és 29. között Lengyelországba látogatott.

– Úticélunk a 30.000 lakosú Gorlice, „a Fény Városa” volt. Ezen „eposzi jelzőjét” onnan kapta, hogy híres patikusa, Ignacy Łukasiewicz találta fel a petróleumlámpát. A várost világhírűvé azonban mégiscsak az 1915. május 2-4. napján végrehajtott „gorlicei áttörésnek” köszönheti, melyben az osztrák-magyar-német csapatok áttörték és keletre tolták az orosz frontot. Az Alacsony-Beszkidek festői hegyei által övezett Gorlicébe érkezvén a városháza dísztermében fogadott minket a város alpolgármestere, három napra pedig állandó kísérőt, idegenvezetőt kaptunk. Meglátogattuk a város bazilikáját, megtekintettük a Karwacjánok házában berendezett képtárat, valamint a látványos regionális múzeumot. Felkerestük a leghíresebb katonai temetőt, ahol nemzeti színű szalagot kötöttünk a magyarok kopjafájára. Fölkaptattunk a Gorlicei Golgota templomához, majd a 19. századi olajbányák helyszínén kialakított skanzent látogattuk meg. Külön vezetővel tekinthettük meg kiállításait, majd egy hangulatos ünnepi vacsora következett, a gorlicei képviselőtestület több tagjával. Több kirándulást is tettünk! A késő reneszánsz szymbarki kastélyban az I. Galíciai Hangszervásár fesztiválprogramján, hangszerbemutatókon és egy fantasztikus kastélykoncerten vehettünk részt. Meglátogattuk az UNESCO Világörökség-listáján szereplő Owczary és Sękowa 16-17. századi fatemplomait, majd Gorlice botanikus kertnek is beillő parkjában időzve vettünk búcsút Nyíregyháza partnervárosától – számolt be az utazásról szerkesztőségünknek Bárkányi Wieslawa és Sipos László.