Fogalommá vált az oszkározás - Komplett iparág nőtt ki a telekocsizásból!

Egyetemi projektként indult, mára pedig fogalommá vált. Magyarországon telekocsizni egyet jelent az Oszkározással. Több mint hatszázezer felhasználója van, naponta tízezrek használják az alkalmazást, és csak(!) Nyíregyházáról Budapestre – átlagban – óránként három autó indul, amelyekhez utasként lehet csatlakozni.

Kényelmes, olcsó, zöld

Idén 11 éves az Oszkár, vagyis az Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer. Van, aki kényelmi szempontok miatt, van, aki időt akar spórolni vagy éppen pénzt, míg mások egyszerűen az élményszerzés kedvéért próbálják ki. Kétségtelen: Magyarországon a közösségi autózás az elmúlt években óriási lendületet kapott, amit a számok is bizonyítanak: január 16-án 13:38-kor 3549 Oszkáros volt úton. Az Oszkározás lényege, hogy az utazni kívánó autósok és az utasok – a rendszernek köszönhetően – egymásra tudnak találni. Úgy mûködik, hogy a hosszabb útra készülő autósok meghirdetik a szabad helyeiket, az utazni vágyók pedig befoglalhatnak hozzájuk. Így pedig a sofőrök megoszthatják az utasokkal üzemanyagköltségüket, az utasok pedig a tömegközlekedéshez képest sokszor fél áron utazhatnak, és még időt is spórolhatnak.
Prácser Attilától, az Oszkár telekocsi társalapítójától és egyben ügyvezetőjétől megtudtuk, a belföldi útvonalak közül a Budapest–megyeszékhely útvonalak a legnépszerűbbek. Ezek közül is kiemelkedik forgalom tekintetében a Budapest–Szeged, a Budapest–Miskolc és a Budapest–Pécs viszonylat, de nem sokkal marad le ezektől a Budapest–Debrecen és a Budapest–Nyíregyháza viszonylat sem. Az elmúlt hónapokban több mint 10 ezer utazás valósult meg a Nyíregyháza–Budapest útvonalon azáltal, hogy autós-utas egymásra talált az Oszkár segítségével.
– A legaktívabb a 22–32 közti korosztály, de egészen 45 éves korig még jellemző a telekocsi-használat. Utasok közt pár százalékkal több a nők aránya (51 százalék), autósoknál viszont csupán 30 százalék. Míg 11 éve csak asztali gép jött szóba, mint elérési mód (sokan csak könyvtárban, internetkávézókban tudtak Internethez hozzáférni). Mára a mobilböngészős és mobilapplikációs használat lett a meghatározó. Ezzel összefügg, hogy sokkal dinamikusabb az utak szervezése, sokszor az autós indulás előtt csak 1 nappal teszi fel az útját, de az utasok is jóval később jelentkeznek, akár csak pár órával utazás előtt, ezért így is megtelik a jármű.

Vannak, akik idegenkednek tőle

– Hogy miről fog szólni a jövő? Folyamatban van a mobilapplikációnk radikális megújítása. Az új verzió terv szerint január végén, február elején elérhető lesz, mely jobban igazodik a technikai változásokhoz és módosult felhasználási igényekhez. Emellett a kommunikációnkban fogjuk áthelyezni a hangsúlyt a figyelemfelkeltésről a kipróbálásra buzdításra. Az elmúlt 11 év elég volt arra, hogy a legtöbben már hallottak az Oszkárról, viszont emellett sokan – akár információhiány miatt – idegenkednek a kipróbálástól, őket szeretnénk minél nagyobb arányban bevonni a rendszerbe.

(Szerző: Bruszel Dóra)