Ezért is fontosak a kormánynak az akkumulátorgyárak
Borítókép forrása: index.hu

Ahogy arról az index.hu beszámolt: az elmúlt időszakban a közéleti viták kereszttüzébe került az akkumulátorgyártás, valamint az ilyen jellegű beruházások Magyarországra érkezése. Kaderják Péter a negyedik Orbán-kormányban energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkárként dolgozott, később akkumulátoripari miniszteri biztossá nevezték ki, de megbízatását még aznap visszavonták. Most a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjeként kérdeztük az akkumulátorgyártásról, a felmerült aggályokról és az iparágban rejlő lehetőségekről.

„Amiről manapság akkumulátorgyártó-iparágként beszélünk, azalatt alapvetően a korszerű, nagy teljesítményű akkumulátorokat értjük. Rengeteg ilyen tárolóberendezést használunk, az ólmos verzió minden autóban megtalálható, ezeknek a korszerű változatáról van szó” – fejtette ki lapunknak Kaderják Péter.

Az iparág helyzete, fejlődése és jövője ezer szállal kötődik a klímasemleges gazdaságra történő átálláshoz és azon belül az energetika zöldátállásához. Kaderják Péter kitért arra is, hogy két fő felhasználási területe van és lesz ezeknek a berendezéseknek:

  • Az egyik a megújuló villamosenergia-termelés integrációját szolgálja. Ahhoz, hogy ki tudjuk váltani a földgázt és a szenet a villamosenergia-termelésben, helyettük tiszta energiát használjunk, nagy mennyiségben kell a szél- és napenergiára támaszkodnunk, viszont ezek időjárásfüggők. A rendszerbiztonság fenntartása igényli, hogy átmenetileg nagy mennyiségben tároljunk villamos energiát. A korszerű akkumulátorok piacának jelenleg nagyjából a 10 százalékát ez teszi ki.
  • A másik terület a közlekedés zöldátállása. Zajlik a karbonsemleges közlekedésre történő váltás, Kaderják Péter szerint ebben eddig az elektromos autók tűnnek a legsikeresebbnek, amelyeknek kulcsalkatrésze az akkumulátor.

A Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője leszögezte: „A megújuló villamosenergia-termelés, valamint az elektromobilitásra történő áttérés adja az iparág perspektíváját. A világ a klímasemleges átállás irányába halad, ezért lehet bízni abban, hogy hosszú távú, nagy kifutással rendelkező iparágról van szó. Európában ma ez a fő trend. Bármilyen, a jövőre vonatkozó uniós dokumentumot elolvasunk, látjuk benne a 2050-es klímasemlegességi célt, az egyre ambiciózusabb megújulóenergia-használattal, valamint a közlekedési szektor radikális átalakításával, a belső égésű motorok üzembe helyezésének kivezetésével, a korszerű akkumulátor-iparág felépítésének igényével és támogatásával.”

Janus-arcú vita a gyárakról

Kaderják Péter azért tartja Janus-arcúnak az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban kialakult vitát, mert sok esetben pont azok a szereplők tiltakoznak, akik egyébként zöldpolitikusnak vallják magukat, és a leghangosabban követelik a klímasemlegességi célok mielőbbi elérését.

A korábbi energiaügyi és klímapolitikáért felelős államtitkár úgy véli,nagyon ellentmondásos álláspont, ha valaki zöldenergiát szeretne, minél több napelem- és szélerőműprojekttel, zéró emissziós közlekedéssel, de az ehhez szükséges fejlesztéseket nem támogatja, az erőforrás-felhasználást máshova tenné, és importálná az eszközöket. Aki amellett érvel, hogy Magyarország elemi érdeke a zöldátállás, az ne támadja élből ezt az iparágat.

Kaderják Péter ugyanakkor hangsúlyozta, azok az aggályok, amelyek felmerültek az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban, fontos szempontokat tartalmaznak. „Meg kell vizsgálni ennek az ipari tevékenységnek a kibocsátását és erőforrás-felhasználási mutatóit, de úgy látom, hogy abban a nagyságrendben, amiről ma Magyarországon beszélünk, menedzselhetők ezek a szempontok, a környezetvédelmi és erőforrás-felhasználási aggályok normál keretek között tarthatók, nem látok olyan indokot, ami miatt meg kellene akasztani a folyamatot.”

A korábbi energiaügyi és klímapolitikáért felelős államtitkár úgy véli, nagyon ellentmondásos álláspont, ha valaki zöldenergiát szeretne, minél több napelem- és szélerőműprojekttel, zéró emissziós közlekedéssel, de az ehhez szükséges fejlesztéseket nem támogatja, az erőforrás-felhasználást máshova tenné, és importálná az eszközöket. Aki amellett érvel, hogy Magyarország elemi érdeke a zöldátállás, az ne támadja élből ezt az iparágat.

Kaderják Péter ugyanakkor hangsúlyozta, azok az aggályok, amelyek felmerültek az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban, fontos szempontokat tartalmaznak. „Meg kell vizsgálni ennek az ipari tevékenységnek a kibocsátását és erőforrás-felhasználási mutatóit, de úgy látom, hogy abban a nagyságrendben, amiről ma Magyarországon beszélünk, menedzselhetők ezek a szempontok, a környezetvédelmi és erőforrás-felhasználási aggályok normál keretek között tarthatók, nem látok olyan indokot, ami miatt meg kellene akasztani a folyamatot.”

 

Forrás: index.hu