Áttörés előtt a zöld autózás – Egyre több a környezettudatos autós Magyarországon
Autóipari szakértők szerint reális az esély arra, hogy az elektromos autók piaci részesedése 5-10 éven belül elérje a 25 százalékot, vagy annál magasabb értéket – hangzott el a Summa adásában.
Tisztán elektromos autó 3 millió forintért? Iparági becslések szerint néhány éven belül valós alternatívát jelent majd ennyiért a „zöld jármű” a benzines és a dízel meghajtású kocsikkal szemben.
Öt éven belül jönnie kell a 3,3 millió forint körüli elektromos autóknak Európában.
– nyilatkozta a Renault főnöke, Thierry Bolloré a Handelsblattnak, amelyben az iparág helyzetét elemezte.
A cégvezető legfontosabb kijelentése az volt, hogy keményen dolgoznak azon, hogy 10 ezer euró alatt kínáljanak elektromos autót az európai piacon.
Az elektromos autók árának drasztikusan csökkennie kell, ez egy szükségszerűség.
– mondta.
Zöldül a közlekedés
Egyre több a környezettudatos autós Magyarországon. Az idei első negyedévben 1712 zöld rendszámot adtak ki, amiből 679, azaz az összes 40 százaléka már tisztán elektromos autóra került.
Várkonyi Gábor, autóipari szakértő úgy vélte, hogy a Renault vezérigazgatójának az előrejelzését is figyelembe véve, jelentős átrendeződés várható a járműpiacon a következő években az árammal működtetett gépkocsik javára.
A szakértő szerint a nyilatkozatból nem derül ki, hogy a Renault cégvezetője a 10 ezer eurós árat kedvezményekkel vagy anélkül értette.
Azt gondolom – ismerve a cikket -, hogy valószínűleg arról van szó, hogy a cél az az lenne, hogy ténylegesen mindenféle támogatás nélkül is olcsó autókat lehessen kapni.
Várkonyi Gábor úgy számol, hogy a következő 3-4 évben jelentős offenzíva várható az elektromos autók piacán, ami azt jelenti, hogy egyre inkább elérhetővé válik az elektromos hajtású jármű az eddig benzines vagy dízelmotort választó fogyasztók körében.
Öt vagy tíz évvel ezelőtt nem lehetett kimutatni az elektromos autók arányát, talán csak a kínai autópiacon, ahol már akkor is számoltak azzal a lehetőséggel, hogy a jövőben a kínai autógyártás erősen az elektromos hajtás felé fog menni.
– fogalmazott.
Az elektromos hajtásnak Európában, pláne Amerikában egy évtizeddel ezelőtt nem volt lényeges piaci részesedése.
– tette hozzá.
Az autóipari szakértő szerint reális az esély arra, hogy az elektromos autók piaci részesedése 5-10 éven belül elérheti vagy meghaladhatja a 25 százalékos piaci részesedést.
Nő a töltőállomások száma
Ahogy Európa más országaiban, úgy Magyarországon is egyre zöldebbé vált az elmúlt években a közlekedés – hangzott el a Summa adásában.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint az első negyedévben 97 ezer úgynevezett e-töltést hajtottak végre az autósok. Összehasonlításul: 2 évvel korábban ez a szám még 13.585 volt. A statisztikák szerint egy töltőnél nagyságrendileg 200 töltésre került sor.
Egy töltésnél a felhasználók átlagosan 3,4 kWh-t „tankoltak” a járműveikbe. Mindeközben folyamatosan bővül az elektromos töltőállomások száma Magyarországon. Idén áprilisig 470 olyan kutat helyeztek üzembe idehaza, ahol az autósok áramot tankolhattak a járműveikbe.
Olcsóbb üzemeltetés
A kínálatot a növekvő kereslet is indokolja: idén ugyanis elérte a 13 ezret a környezetkímélő járművekre kiadott zöld rendszámok száma.
Akik az elektromos autót választják, azt mondják, hogy jelentős pénzt spórolnak az üzemeltetésen.
– nyilatkozta Antalóczy Tibor, a Villanyautósok Közösségnek az alapítója nyáron a Summának.
Attól függ a számítás, hogy milyen autóhoz hasonítjuk, tehát milyen autó az, amit az elektromos autó levált.
– nyilatkozta.
Antalóczy számításai szerint az elektromos autójának az üzemeltetési költsége hatoda a korábbi benzines járműjének.
Ha az ember ügyesen választja meg az elektromos autóját, akkor a magasabb vételár ellenére kihozható úgy a dolog, hogy egy fillérjével se kerüljön többe, mintha hagyományos autót használna, miközben óvja a környezetet.
– tette hozzá.
Várkonyi Gábor szerint az elektromos autózásnál mostanában lehet számítani a nagy áttörésre.
Most látszik, hogy a nagy autógyártók egytől egyig lényegében másról sem beszélnek, minthogy hogyan fogják ezeket a terveket a gyakorlatban megvalósítani.
– mondta.
A zöld rendszámú járművek számának a növekedésével magyarázható fejlemény az is, hogy a hogy több e-töltőállomás a korábbi ingyenes használat helyett fizetőssé vált. A szolgáltatók közül az Elmű-Émász májusban például öt budapesti töltőoszlopát tette díjkötelessé 2019-ben.
Forrás: hirado.hu