Amiről az utcák mesélnek... - Epizódok a helyi buszközlekedés történetéből 5.

Amiről az utcák mesélnek... - Epizódok a helyi buszközlekedés történetéből 5.
Fotó: A Régi Nyíregyháza FB-oldala

A 12 indítóállásos Jókai téri buszpályaudvar már az üzembe helyezésekor kinőtte a forgalmát. Mivel a várost átszelő főútvonalak csomópontjában alakították ki, így csúcsidőben megbénította a környék közlekedését és környezetvédelmi problémákat is okozott.

Ezen a Dózsa György utca felé történő megnyitása sem sokat segített. Bebizonyosodott, amit már az átadása előtt sokan tudtak, hogy helytelen volt ilyen létesítményt a centrumba telepíteni. Ideiglenes megoldásként a környező utcákat, tereket igyekeztek bevonni a buszállomás üzemeltetésébe, a városi buszokat pl. a Körte és a Nyírfa utcákról indították.

A túlzsúfolt Jókai téri buszpályaudvar tehermentesítése érdekében egy új városi autóbusz-alközpontot építettek 1978-ban a Sóstói út végén, a FEFAG (Felsőtiszai Erdő és Fafeldolgozó Gazdaság) előtt. Itt jelölték ki a 8A, a 12-es, az 5-ös, a 15M és a 9M jelű buszok végállomását. Hasonló decentrumot alakítottak ki 1980-ban a MÁV pályaudvar és a Petőfi tér közötti területen, 1987-ben pedig a Szalag utcán.

1973-ban közel száz kilométer a városon belüli autóbuszjáratok útvonala, amelyen 16 vonalon 24 busz közlekedett. Ebben az évben jelentek meg a helyi közlekedésben a 98 utast befogadó Ikarus 266-os buszok. Már ezek a buszok sem mehettek át a Tanácsköztársaság (ma Hősök) terén, mert ott a buszforgalmat megszüntették. 1977-ben átadták a Tiszavasvári úti felüljárót, amelynek köszönhetően pl. fél óra helyett 13 perc alatt juthattak el a munkások a gumigyárba. Fokozatosan bevonták a városi buszközlekedésbe az újonnan épült lakónegyedeket, mint pl. a Jósavárost a 7-es és a 7A-s jelű buszokkal.

A vidéki buszjáratok indítására és fogadására 1985 elején új pályaudvar építésébe kezdtek a Petőfi téren. A létesítmény terveit a NYÍRTERV készítette, míg a kivitelezés a SZÁÉV munkáját dicséri. Az 1987. április 3-án átadott pályaudvar a helyi buszközlekedést is átszervezte, hiszen több vonalon módosult az útvonal és beállították a 13-as járatot, amely a Tölgyes csárdától indulva szelte át a várost és vitte az utasokat Borbányáig, mint a képünkön látható Ikarus 280-as.

 

(Szerző: Ilyés Gábor helytörténész, www.emlekjelek.hu)