Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata a Nyíregyházi Déli Ipari Park nagyszabású fejlesztését végzi kormányzati támogatással, a munkahelyteremtés jegyében. A 640 hektáros bővítéssel az eredeti méret megötszöröződött, a most zajló beruházássorozat a meglévő ipari park szomszédságában valósul meg, ahol világcégek kezdték el foglalkoztatást bővítő építkezéseiket. Ennek részeként területi érintettség miatt a Nyírjestói (VIII/3) mellékág új nyomvonalra történő áthelyezése vált szükségessé, amit körültekintően, szakemberek bevonásával végeztek el úgy, hogy biztonságosabb lett a környéken keletkező belvizek levezetése is.
A Hortobágyi Nemzeti Park felügyeli
A tervezési időszakban a mellékág-korrekciót és annak műszaki tartalmát az üzemeltető és egyéb hatóságok előírásainak megfelelően alakították ki – tájékoztatott Pató István, az önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Osztály vezetője. Ennek megfelelően a Hortobágyi Nemzeti Park szakmai iránymutatásának figyelembevételével pl. a mellékág-korrekció elvégzése előtt a védett kisfészkű aszatok (Cirsium brachycephalum) áttelepítése történt az állományok sérülésének elkerülése érdekében. Szintén a szakmai iránymutatásnak megfelelően és személyes szakfelügyeletük mellett a felhagyott nyílt árkos szakasz részleges betemetése a vegetációs periódus, valamint a hüllők és kétéltűek szaporodási és vermelési időszakán kívül, augusztus 15. és október 1. között kerül sor.
Nyílt árkos és zárt új csatorna
A vízfolyás-korrekción a tagolt terep miatt több nyílt árkos és zárt, nagyméretű csapadékcsatorna-szakaszt alakítottak ki. A zárt szelvényű csatornaszakasz 2 méter átmérőjű (DN 2000 ROCLA) csatornacsőből, 15 tisztítóaknával és 4 úgynevezett élőfejjel épült ott, ahol gazdasági szempontból a domborzati viszonyok miatt kedvezőbb volt ez a változat, összesen 1175 méteren. A nyílt árkos szakaszok 3 méter mélységet meg nem haladó árokszelvénnyel valósultak meg, 890 méteren. Az árok építése mellett egyúttal megtörtént a meglévő burkolat tisztítása, felújítása. Az árok burkolása 2000 négyzetméteren készült el.
Az eredetibe csatlakozik
Az új nyomvonal a MÁV 113. sz. vasútvonal alatt meglévő 1,2x1,2 méteres keretáteresz alvízi burkolatától indul, párhuzamosan haladva a vasútvonallal, majd a meglévő Opus Titász trafóállomás után dél-nyugati irányba fordul és a Debreceni út alatti híd felvizétől mintegy 14 méterre csatlakozik vissza a Nyírjestói vízfolyás meglévő szakaszába.
A városüzemeltetés kezelésébe került
Az önkormányzat tulajdonába adott csatornaszakasz üzemeltetését – annak átépítését és műszaki átadás-átvételét követően – ezentúl a NYÍRVV Nonprofit Kft. végzi, csakúgy, mint a város többi önkormányzati tulajdonban lévő csatornáját – erősítette meg kérdésünkre Dicső Péter. A társaság közterület-kezelési igazgatója hozzátette, ezzel biztonságosabbá vált a területen keletkező belvizek elvezetése, hiszen a rendezettség mellett a kapacitása is bővült a csatornának, melyet karbantartanak majd.