A MEE tudja, hogy mi a pálya!

Porszívóból robot, okos csirkeól és papírkosár, egy kesztyű, ami segíti a jelnyelvi kommunikációt, csak néhány példa arra, hogy a diákok kreativitása és kapcsolódó szaktudása, napjainkban már nem ismer határokat. A műszaki pálya vonzó, érdekes és stabil, kiszámítható jövőképet biztosít a fiatalok számára.

A gyakorló villamosipari szakemberek hiánya egy valós tény. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal 2015-17-es adatai szerint évről évre nő az iskola rendszerű és felnőttképzésben résztvevő, végzett, villamos szakterületekhez kapcsolódó hallgatók száma, ugyanakkor a munkaerőpiacon mégis hiány mutatkozik. Fontos tehát, hogy elérjük, hogy a végzett diákok minél nagyobb számban, és a hazánkban helyezkedjenek el a szakmában. Ebben segít, ha a fiatalok tudatosan választják ezt a szakmát.

Többek között ezért is hívták életre három évvel ezelőtt, azt a szakmai mentorprogramot, melynek célja a tehetségek felkutatása, gondozása és kibontakoztatása. A MEE azon dolgozik, hogy végigkísérje a diákokat a pályaválasztástól az elhelyezkedésig, és ebben támogatja a szakképzés-irányítás

Megmutatjuk, hogy Mi a pálya!

Sok esetben a fiatalok nincsenek tisztában azzal, hogy egy-egy szakmához milyen valós kihívások, jövőbeni hivatások, feladatkörök kapcsolódnak.

A videót készítette: Varga István – TSZC Bláthy Ottó Szakgimnáziuma

A 2017-ben már 6 városban jelenlevő, országos "Mi a pálya?" műszaki pályaválasztó fesztivál célja, hogy élmény alapon felkeltse a pályaválasztás előtt álló gyerekekben lévő érdeklődést a műszaki pálya iránt, hogy azok tudatosan válasszák ezt a hivatást. Idén 200 település 500 iskolájából, több mint 10.000 pályaválasztó fiatallal folytatott párbeszédet a MEE és az az 50 szakgimnázium, 60 cég és 7 egyetem, akik kiállítóként voltak jelen az eseményen. A diákok eljöttek, jelen voltak, érdeklődtek, nemcsak a helyszínen, de az online közösségi térben is beszélgettek az eseményről.

A Magyar Elektrotechnikai Egyesület és a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum által 2017-ben is meghirdetett MŰKÖDJ! pályázat keretén belül közel 50 kreatív, alkotó, céltudatos műszaki diák nevezte ötletét a felhívásra.

Porszívóból robot, okos csirkeól és papírkosár, egy kesztyű, ami segíti a jelnyelvi kommunikációt, csak néhány azok közül az ötletek közül, amiket meg szeretnének valósítani a pályázók.
A verseny során a szervezők arra voltak kíváncsiak, hogy a diákok túl tudnak-e lépni az elméleti tudáson, meg tudják-e valósítani azt, ami a fejükben van. Egyetlen kritérium volt, hogy az ötlet a valóságban is működjön!

A díjakat a megnyitót követően Pölöskei Gáborné, szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár adta át, beszédében kiemelve a „Mi a pálya?”, valamint a MŰKÖDJ! programok fontosságát.

Az elismerés nem mindennapi. Értéke a jövőben mérhető. Az érdeklődő cégeknek ugyanis lehetőségük van az ötletek alapján kiválasztani, hogy mely diákokat szeretnék támogatni akár az ötletük megvalósításában, akár azt követően. Így könnyedén egymásra találhat diák és munkaadó.
A kiválasztott diákok december 14-én a Működj! díjátadón és kiállításon, személyesen is találkozhattak jövőbeni munkáltatójukkal.

A díjátadó

A pályázat fődíját Vas Bertalan a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Bánki Donát Műszaki Középiskolája 12. d osztályos tanulója nyerte. A díjat, - amely egy professzionális villanyszerelő koffer - a Wiha Werkzeuge Gmbh ajánlotta fel. Januárban a cég képviselői az iskolában fogják átadni a nyereményt Vas Bertalannak.
Az egyik különdíjat Tóth Bence a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Bánki Donát Műszaki Középiskolája 11. d osztályos tanulója nyerte. A díjat, - amely egy myDAQ mérésadatgyűjtő eszkö, és a hozzá tartozó szoftver - a National Instruments Hubgary Kft. ajánlotta fel.
A tanári fődíjat Zsigó Zsolt kapta, akinek munkáját az EON által felajánlott iPad-del ismerték el.