Változás a műszaki vizsgáztatásnál

Az új jogszabály szerint május végétõl három kategóriába kell rangsorolni a mûszaki vizsgálat során észlelt hibákat: kisebb hiba, komoly hiba, veszélyes hiba. Ezek a minõsítések különbözõ következményeket vonnak maguk után. A kisebb hiba a jármû biztonságát vagy a környezetterhelést jelentõsen nem befolyásoló hiányosság, valamint az elõírásoktól való egyéb kisebb eltérés. A komoly hiba a jármû biztonságát vagy a környezetterhelést befolyásoló, illetve a közúti forgalom többi résztvevõjét veszélyeztetõ jelentõs hiányosság vagy az elõírásoktól való egyéb jelentõsebb eltérés. A veszélyes hiba a közúti biztonságra közvetlen és azonnali veszélyt jelentõ vagy a környezetterhelést befolyásoló veszélyes hiányosság, amelyek indokolttá teszik, hogy a tagállam vagy annak illetékes hatóságai megtilthassák a jármû közúti forgalomban való használatát.

 

Csak két hónap

 

Kisebb hiba esetén még meg kell adni a mûszaki engedélyt, veszélyes hibánál azonban nem használható tovább a jármû. Komoly hiba esetén pedig a forgalmi engedély érvényességét legfeljebb két hónappal hosszabbítja csak meg a hatóság. A jármûvet vizsgálatra bemutató személyt tájékoztatni kell arról, hogy hiányosságokat állapítottak meg a jármûvel kapcsolatban, amelyeket ki kell javítani és az elsõ vizsgálatot követõ 2 hónapon belül ismételt vizsgálatot szükséges végezni.

 

Újabb szigorítások

 

Egy másik fontos változás, hogy szigorítják a mûszaki vizsgabiztosokra vonatkozó elõírásokat. A mûszaki vizsgálatok során a vizsgabiztosnak minden esetben vizsgálnia és biztosítania kell összeférhetetlenség-mentességét, nem vehet részt olyan jármû vizsgálatában, amely saját vagy hozzátartozója tulajdonában vagy üzemeltetésében van. A rendelet kitér arra is, hogy aki használt autót hoz be külföldrõl, annak ez év május 20-ától az eladó országában, a mûszaki vizsgálatok igazolásáról kiállított Mûszaki vizsgálati bizonyítványt is be kell mutatnia.

(Szerzõ: Szoboszlai Tibor)