Történelmi pillanatok – Emeletes vonat közlekedik ezentúl Nyíregyházán

Már Nyíregyházán is jár az emeletes KISS vonat. December 12-től péntekenként és a hétvégéken utazhatnak ezekkel a modern, korszerű járművekkel többek között a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vasútvonalon is. Nyíregyházán már elkezdődött a Tokaji úti aluljáró tervezése, a jövőben pedig intermodális csomópontot alakítanak ki a pályaudvaron.

Történelmi pillanatokat rögzítettünk vasárnap délelőtt, befutott Nyíregyházára az első emeletes motorvonat. Újabb megyeszékhelyek váltak elérhetővé az emeletes motorvonatokkal a hétvégétől, többek között Nyíregyháza is. A december 12-i menetrendváltástól a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vasútvonal egyes járatain is közlekednek majd a KISS járművek.

Vasúti fejlesztések

A vasút fejlesztése kulcskérdés véleményem szerint a megyének és Nyíregyházának, hiszen a vasút az környezetkímélő, energia hatékony, biztonságos közösségi közlekedési eszköz, talán a versenyképességéért még tennünk kell a mai világban. Ebben az uniós ciklusban a pályakorszerűsítés megtörténik Debrecen és Nyíregyháza között, ami azt jelenti, hogy gyorsabban és biztonságosabban közlekedhetnek a vonatok, mert szintbeli kereszteződések nem lehetnek, aluljárók és felüljárók kellenek és ezzel összefüggésben a Tokaji úton aluljáró tervezése kezdődött meg és reményeink szerint, hogy ha ez a tervezés megtörténik, akkor utána uniós forrásból a kivitelezés is megtörténik.” – mondta Dr. Vinnai Győző országgyűlési képviselő.

Folyamatos a korszerűsítés

A vasút először 1858-ban érte el Nyíregyházát, azóta folyamatosan korszerűsödik a szolgáltatás és csak tavaly nyár óta ez a harmadik alkalom, hogy valamilyen fontos, a MÁV-hoz és a megyeszékhelyhez egyszerre köthető esemény történik.

Legelőször Tokaj és Nyíregyháza között próbáltunk ki egy Intercity-t, majd ezen a nyáron megnéztük a legújabb fejlesztésű, modern vagonokat és most jön egy a magasépítésű motorvonat, amely teljesen nyugat-európai hatást kelt. Egy pár év múlva Nyíregyházának ez az állomástere teljesen át fog alakulni, egy intermodális csomópontot terveznek, egy nagy pályarekonstrukcióval és felújítással. Ez nagyon fontos a városnak, a kötött pályás közlekedésben nagy jövő van. Én mindig arra szoktam ilyenkor gondolni, amikor látom a pályaudvaron a régi vonatokat, hogy amikor a 90-es évek legelején rengeteget vonatoztam, milyen lett volna ha egy ilyen mostaniban utazik az ember, amelyben nincsen zaj, nem zötyög a pályán, hanem modern körülmények között megy.” – mesélte Dr. Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere a sajtótájékoztatón.

A vasút éve

2021 a vasút éve Európában, ez kiváló alkalom arra, hogy felhívják a figyelmet a fenntarthatóságra – nyilatkozta a pályavasúti területi igazgató. A közlekedés felel az üveggázhatású gázok kibocsátásának 4 százalékáért, ebből 1 százalék az, amiért a vasút felel. 2050-ig 90 százalékkal kell az ilyen típusú gázok kibocsátását csökkenteni az uniós tervek szerint. A vasúttársaságnak olyan fejlesztési koncepciója van, amelynek célja, hogy emelt színvonalú eszközökkel, fejlett pályákon és járművekkel tudják lebonyolítani a közlekedést – hangzott el a vasárnapi sajtótájékoztatón.

December 12-én menetrendváltás volt, ezt megelőzően is olyan fejlesztések történtek a MÁV hálózaton és olyan egyeztetések és különlegességek, amelyek korábban nem voltak, hiszen civil javaslatokat is figyelembe vettünk a menetrend szerkesztésénél, így bízunk benne, hogy még nagyobb megelégedéssel fogják tudni használni az utasaink a vasúttársaság vonatait. A MÁV-Volán csoportnál a Volán részéről is történtek menetrendi fejlesztések. Egyes pontokon erősítésre kerültek a Volán buszoknak a ráhordó szerepe, új csomópontok kerültek kialakításra, ezeknek mind az a célja, hogy az utazóközönség egy jobb szolgáltatási színvonalon tudja igénybe venni a szolgálatatásainkat.” – tette hozzá Hadnagy Attila.

40 KISS vonat

A vasúttársaság 40 darab KISS motorvonatra írt alá keretmegállapodást a beszállítóval, ennek már több mint a fele, összesen 22 szerelvény a rendelkezésre áll. Egyelőre a pénteki és a hétvégi napokon közlekednek ezek a járművek, azokon a távolsági vonalakon, ahol a hatszáz főt eléri a kapacitás igény a vonatoknál, ott igyekeznek egyre nagyobb számban, ilyen modern motorvonatokkal kiszolgálni az utazóközönség igényeit. A 600 ülőhelyes, emeletes motorvonatok beszerzése mintegy 200 milliárd forint, az első tizenkilenc járművet uniós forrásból, további huszonegyet hazai költségvetésből vásárolnak meg.

Kapcsolódó galéria

Emeletes vonat Nyíregyházán