Testvérvárosunkba, Bielsko-Bialába szervezett kirándulást a Lengyel-Magyar Baráti Társaság
A csapat Bielsko-Biala Városháza Dísztermében

A „Sto Lat” Lengyel-Magyar Baráti Társaság 2019 szeptemberének végén Nyíregyháza újdonsült testvérvárosába, Bielsko-Bialába szervezett kirándulást. A Magas-Tátra tövében léptünk lengyel földre, ahol elsőként az UNESCO Világörökség-listáján szereplő Kalwaria Zebrzydowska műemlékegyüttesét látogattuk meg.

A kolostort és annak zarándoktemplomát egy helyi Benedek-rendi szerzetes mutatta meg nekünk, a kegytemplom papja pedig meg is áldotta csoportunkat. Este már a 170 ezer lakosú Bielsko-Bialában vacsoráztunk, melyet két évszázadon át emlegettek a „sziléziai Manchesterként”. Nem mellesleg itt készültek a kis Polski Fiatok, s itt születtek Lolka és Bolka rajzfilmjei is.  Másnap már helyi vezetővel indultunk városnézésre, melynek során a régi Takács-házban berendezett múzeumot tekintettük meg, majd felkerestük a Szent Miklós-katedrálist és az evangélikus székesegyházat is.  Annak közelében áll a Piasztok által épített várkastély, melynek 1572-től a magyar Szunyogh János volt a birtokosa. Méltán hívják Bielsko-Bialát a „kis Bécs”-nek, mert belvárosát többnyire bécsi építészek alakították neoreneszánsz, neobarokk és szecessziós házakkal. Bebocsáttatást nyertünk a bialai tornyos városházába is, mely szintén historizáló stílusban emeltetett, este pedig gyalogtúrát tettünk a város fölé magasodó Debowiecre. Annak menedékházában vacsoráztunk, mely után elemlámpákkal felszerelkezve ereszkedtünk le szállodánkig. A harmadik napon a közeli Pszczynába kirándultunk, hogy megtekintsük Lengyelország egyetlen teljes épségben, eredeti berendezéssel fennmaradt hercegi palotáját, melyhez egy 156 hektáros angolpark is kapcsolódik. Egy Bielsko-Biala-i ebéd után vettünk búcsút az őszi színekbe öltözött Lengyelországtól.