Téli sokk az utakon: élet-halál kérdés lehet a felkészülés!
Ahogy beköszönt a hideg, újra előkerül a tél legkeményebb valósága: csúszós utak, hófúvások és a rettegett ónos eső, amitől még a rutinos sofőrök is tartanak. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden évben egyszerre logisztikai hadműveletet vezet és időjárási akciófilmet idéző küzdelmet vív időnként azért, hogy a 31 ezer kilométernyi országos úthálózatot járhatóan tartsa – gyorsforgalmi utakkal, főutakkal, mellékutakkal együtt.
Ősszel már készül a „téli hadsereg”
A háttérben hónapokkal korábban indul a művelet: a Magyar Közút mérnökségeinél több száz munkagép áll készenlétben, feltankolva, felszerelve, csúszásmentesítő anyaggal kitömve. Nem vicc: az meteorológiai állomások, folyamatos jelentések és előrejelzések alapján szinte percre pontosan készülnek a beavatkozásokra.
Jön a fagy? A Magyar Közút már mozdul is!
Ha a meteorológusok fagyot, havazást vagy ónos esőt jeleznek, a Magyar Közút szakemberei azonnal megkezdik az úgynevezett alászórást – vagyis azt a megelőző műveletet, ami sokszor a sofőrök láthatatlan, de életmentő segítsége. Minél nagyobb a forgalom, annál gyorsabban érvényesül az olvasztóhatás.
Az ónos eső: a téli ellenség, amitől mindenki tart
A járhatóság egyik legnagyobb ellensége a jéggé dermedt csapadék. Az ónos eső úgy alakul át tükörjéggé az úttesten, hogy közben le is mossa a korábban kijuttatott anyagokat – vagyis a Magyar Közútnak sokszor csak akkor van lehetősége hatékonyan beavatkozni, amikor a csapadék eláll. Addig pedig marad a fokozott figyelem.
Ekézés: nem varázslat, idő kell hozzá
A hókotrók általában akkor indulnak, amikor már 3–5 centi hó borítja az utat. Egyetlen gép akár több mint két órán keresztül járja a 40–70 kilométeres körét – és ha közben újra esik, vissza is kell térnie. Folyamatos havazásnál ez szinte végtelen körforgás.
Hófúvás? A szél visszatölti a havat!
Ez az egyik legkiszámíthatatlanabb jelenség: a szél pillanatok alatt visszatemetheti a frissen letakarított utat. A Magyar Közút ezért már a szezon előtt hófogó rácsokat, hálókat és ahol lehet, erdősávokat telepít a kritikus szakaszok mellé.
Kátyúk télen? Igen, de javítják!
A fagyási–olvadási ciklusok miatt a burkolat könnyen sérülhet. A Magyar Közút hidegaszfaltos ideiglenes javításokkal gondoskodik arról, hogy a gödrök ne okozzanak balesetet – amint az idő engedi, jönnek a tartós javítások is.
800 gép, több ezer munkatárs, 0–24 órás szolgálat
A téli időszakban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 800 munkagépet vet be, és a szakemberek éjjel-nappal, 12 órás váltásban dolgoznak, hogy az utak a lehetőségekhez mérten járhatók legyenek.
Az autósok is sokat tehetnek – életet menthet a felkészültség
A Magyar Közút szerint +7 °C alatt már kötelező jelleggel ajánlott a téli gumi. Indulás előtt legyen feltöltve az ablakmosó, működjön a világítás, legyen az autóban jégkaparó, hólánc, meleg takaró, ivóvíz és némi élelmiszer.
És a legfontosabb: soha ne előzd meg a narancssárgán villogó munkagépeket!
Extrém időjárásban minden perc számít
Hófúvás, ónos eső, intenzív havazás – ezekben az esetekben a beavatkozások tovább tarthatnak. A Magyar Közút arra kér mindenkit: indulás előtt nézze meg az aktuális útviszonyokat az utinform.hu oldalon.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzenete egyértelmű:
„A biztonság közös ügy. Mi dolgozunk érte – te vezess felkészülten és türelemmel.”


