Téli álom - ezt tedd, hogy tavasszal pöccre induljon a motorod!

 A fázósabbak lassan feladják, a keményebbek egyelőre még kitartanak. Szépen lassan véget ér a motoros szezon, és bár nappal – ha nem esik – még hosszabb-rövidebb túrákra el lehet menni, de vannak akik már téli álomra tették el kedvenc kétkerekű járgányukat. És persze vannak a Bordás Bélák, akik télen-nyáron motorral közlekednek…

Kezdjük is mindjárt az utóbbi réteggel, mely olyan kicsi, hogy egy kezemen meg tudom számolni ismerőseimet, akik télen is motoroznak. Hajdanán én is közéjük tartoztam, de 17 évesen még nem fázik az ember, és élvezi ha salakmotoros technikával vehet be egy-egy kanyart. Amíg nem esik nagyot. Na nekik találták ki a téli gumit, mert igen, ilyen is van! Sőt, teszteltük is!

Bélának beszereztünk egy garnitúrát, és az elmúlt télen remekül szolgált, főleg nyálkásabb időben. De mivel kedvenc városgondnokunk falja a kilométereket, a puha keverékű gumi egy szezon után kuka lett – főleg, hogy tavasszal nem lett átcserélve. Bár még most is használható, rendesen elkopott. Robogónál jó szolgálatot tehet még télen egy lábtakaró és a fűthető markolat, no meg a plexi is véd a hideg szél ellen egy kicsit. De ennyi, marad a meleg ruha.

Aki viszont elteszi télre a motorját, jó ha megfogad néhány tanácsot. Íme a legfontosabbak:

- Mindig tisztán tegyük el a motort, alaposan mossuk le a szennyeződésektől, és szárítsuk is meg. Nem kell hajszárító, elég ha beindítjuk kicsit, bár volt aki lombfúvót használt…

- Töltsük fel a tankot lehetőség szerint prémium benzinnel. Ez állítólag nem romlik meg olyan gyorsan – mert igen, a benzin is rossz lesz pár hónap alatt – tele tanknál viszont nem fog rozsdásodni a tank.

- Sokan kiveszik az akkumulátort és melegen, speciális töltőre dugva tárolják. Ez főleg akkor erősen ajánlott, ha nincs garázsban a gép csak az eresz alatt áll télen. De egyébként is ajánlott lekötni az akksit ha nem használjuk.

- Apropó tárolás: a legjobb a száraz garázs. És még itt is használható takaró ponyva pluszban, ez véd a por ellen. Ha kint tartjuk szegény paripánkat, akkor kötelező a takaró, de nem kell bedunsztolni, mert tavasszal tiszta fuszik lesz a gép a rozsda pöttyöktől. Ja, és itt fontos a jó fagyálló folyadék vízhűtés esetén!

- Olajcsere. Célszerű elvégezni a szezon végén, télen nem a fáradt olaj marad a gépben ami marhatja a motort belülről.

- Gumi. Ha van középállványunk, nincs gond. Ezen tároljuk a gépet, és 2-3 hetente forgassuk át a kereket, hogy ne mindig ugyanott terhelje a gumit. Ha nincs állvány a motoron, akkor rosszabb a helyzet, legalább néha kicsit gurítsuk arrébb.

- A rozsdásodásra hajlamos részeket ápoljuk le, villa, váz, króm részek.

- Ne feledkezzünk meg a motoros ruháról sem. A kordúrát mossuk ki kézzel, ha bőr a ruha, vizes takarítás után használjuk bőrápolót. Hihetetlen, de nálam a babaolaj vált be a legjobban! A bukósisakot is takarítsuk meg, de maximum szappanos vizet használjunk, jártam már úgy, hogy általános tisztítószer tönkre tette a fényezését.

- Ha mindennel készen vagyunk, jöhet a könnyes búcsú. Slusszkulcs ki, irány a laptop ahol tavaszig motoros túrákat vagy éppen hirdetéseket nézünk egész télen…

Dankó László