A megfelelő felkészülés, illetve az önkormányzati hivatalok és dolgozók tehermentesítése érdekében az értesítésekben az ÁSZ pontosan megadta a bekérendő dokumentumok listáját. Ez önkormányzatonként 26 olyan – jelen időben hatályos – dokumentumot jelent, amelyeknek folyamatosan rendelkezésre kell állniuk, ugyanis ezek biztosítják az adott önkormányzat működésének szabályozottságát.
A szabálykövetésnek és rendezettségnek a jelenlegi veszélyhelyzetben különösen nagy jelentősége van. Az ÁSZ elemzései szerint, ugyanis a rendkívüli állapot kiemelt korrupciós, illetve szabálysértési kockázatot jelent. Mindez azt jelenti, hogy az ellenőrzés támogatás a szabályok betartásához, ami megalapozza az önkormányzatok hatékony működését, és így hozzájárul a koronavírus elleni eredményes védekezéshez, ami mindannyiunk közös érdeke.
A két hónappal ezelőtt előre bejelentett digitális adatbekérések ütemezetten zajlanak, az ÁSZ a következő hetekben minden magyarországi önkormányzattól bekéri az előre jelzett és megadott 26 dokumentumot. Az értékelések során az ÁSZ együttműködésre törekszik az ellenőrzött szervezetekkel, hiszen a számvevőszéki ellenőrzések célja nem a hibakeresés, hanem a közpénzügyi helyzet javítása, a közpénzt használó és közvagyont kezelő szervezetek szabályozottságának, korrupció elleni védettségének erősítése, végső soron az egyes önkormányzatok működését övező közbizalom további erősítése.