Szente Vajk Meseautója a nagyszínpadra is begördül

 A Rózsakert Szabadtéri Színpadon való debütálása után a Móricz Zsigmond Színházban is bemutatkozik szombaton a Meseautó című musical comedy, amelynek rendezője Szente Vajk.(Megjelent a Nyíregyházi Napló szeptember 14-ei számában)


 Csaknem egy tucatnyi, de csöppet sem tucat olyan darabot játszanak ezekben a hetekben az ország különbözõ teátrumai, amelyeket rendezõként, illetve többüket szerzõként is jegyez a színészként, mûsorvezetõként is kedvelt mûvész. Régóta alig van percnyi szabadideje is, beszélgetésünk idején éppen az Operettszínházban készült fõpróbára, mégis készségesen válaszolt lapunk kérdéseire.

A Szabadtérin remekül működött

– Nagyon sűrű volt számomra ez a nyár, hiszen miközben az Apáca Show bemutatójára készültünk a Szegedi Szabadtéri Játékokon, roppant fontos volt számunkra, hogy méltó elõadással nyithassuk meg a Rózsakert Szabadtéri Színpadot is Nyíregyházán – mondta. – Egyszerre voltunk alkotók és „bámészkodók” itt, mert annyira jól sikerült a felújítás; látszik, hogy akik kitalálták, igazi színházi emberek. Minden remekül mûködött az elõadások idején is. Két alkalommal játszották a teátrum mûvészei itt a Meseautót, amit alkalmanként ezer ember nézett meg. Nagyon jól fogadta a közönség az elõadásokat. Az egyetlen probléma az, hogy vége a nyárnak, ezért nem lehet ott tovább játszani az idén. Elég komplikált darab a Meseautó, ezért a próbákat már tavasszal elkezdtük. A kõszínházban próbáltuk, tehát nem jelent gondot a Szabadtérin való bemutatkozás után az ottani premier. Június elején mindennel készen voltunk, tartottunk is a magunk számára egy bemutatót a teátrumban, úgyhogy most csak ehhez kell visszatérnünk.

Aki már egyszer látta, annak is érdemes megnéznie

Mint Vajk elmondta, az 1934-es film alapján készítették a Meseautót. A történet alapvetõen a régi, de azért sok változást hozott a színpadi adaptáció, például egy-egy szereplõ jelleme vagy egy-egy sztori kibontása más lett, alkalmazkodni kellett a musical sajátosságaihoz is. Bár ez az elõadás hasonlatos az általa a Madách Színházban megrendezetthez, de mégis különbözik attól, hiszen más színészek játsszák, akiktõl új impulzusokat kaptak. Annak is érdemes megnéznie szerinte a nyíregyházi elõadást, aki Pesten már látta a musicalt. Arra a kérdésemre, számíthatunk-e Nyíregyházán újabb rendezésére, azt válaszolta örömmel: „Nagyon is!” Kirják Róberttel egy hosszú távú szakmai és emberi barátságot kötöttek, s az ügyvezetõ igazgató támogatni fogja ebben.

A beszélõ köntöstõl a Legénybúcsúig

– Most éppen A beszélõ köntös címû Mikszáth Kálmán mû színpadi adaptációjára készülök – folytatta. – Ez is egy nagyon izgalmas vállalkozás. Vadonatúj darabot írunk belõle, csupa modern zenével. Még ez évben „foglalkozni fogok” Rejtõ Jenõ egyik mûvével, lesz egy saját darabom a Játékszínben, a címe: Legénybúcsú, s a Madáchban is rendezek majd – sorolta terveit, „bokros teendõit” Vajk, majd „elszáguldott”, mint egy meseautó.

(Szerző: Sz. Kántor Éva)

Kiváló színházi műhelymunka

Schell Judit és Sediánszky Nóra (Fotó: Kállai-Tóth Anett)

A Vidéki Színházak Fesztiválján A név: Carmen címû elõadás a kiváló színházi mûhelymunkáért díjat nyerte el. Schell Judit, a Thália Színház mûvészeti vezetõje a nyíregyházi produkciót író és rendezõ Sedi­ánsz­ky Nórának átadva az elismerést kiemelte: fantasztikus elõadásról van szó, különleges formanyelvvel és csodálatos színészekkel.

(Ajánló kép: Trifonov Éva)