Száznyolcvan nappal tovább érvényesek a veszélyhelyzet idején lejárt okmányok
Száznyolcvan nappal meghosszabbította a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, vagy annak megszűnését követően 15 napon belül lejáró okmányok érvényességét a kormány. Jelentős könnyítés, hogy a legtöbb elkészült okmányt ezután is postai úton kézbesítik az ügyfeleknek. Ezekért tehát nem szükséges bemenni kormányablakokba, amelyek viszont újra a korábbi munkarendnek megfelelően dolgoznak, s akár időpontfoglalás nélkül is várják az ügyfeleket, Nyíregyházán három helyen.
Azzal, hogy az országgyűlés felhívta a kormányt, hogy a veszélyhelyzetet szüntesse meg, a kormány pedig erről június 18-i hatállyal rendelkezett, a kormányhivatalok is a régi rendnek megfelelően várják az ügyfeleket. Kérdésünkre a Nyíregyházi Járási Hivatal vezetője azt mondta, a pandémiás időszakban az ügyfélforgalom csökkent, hiszen kizárólag időpontfoglalásra lehetett megjelenni, s az azt megelőző ügyfélszám még nem állt vissza.
Időpontfoglalással egyszerűbb
Most már korlátozás nélkül lehet jönni. Bár nagyon szeretnénk hangsúlyozni, hogy mindenki számára tervezhető abban az esetben az ügyintézés, ha előre készülnek rá. S ha olyan ügytípusról van szó, akkor nyugodtan részesítsék előnyben az ügyfelek az elektronikus időpontfoglalást, mert úgy gondolom, hogy ez sokkal gördülékenyebbé teszi a munkánkat. De természetesen nyitva vagyunk és időpontfoglalás nélkül is kiszolgáljuk az ügyfeleket
– nyilatkozta a Nyíregyházi Televíziónak dr. Galambos Ildikó.
Zöld jelzés az appon: 10 perc
Talán azért is vannak még kevesebben, mert sokan megismerkedtek az elektronikus ügyintézési lehetőségekkel, ami sokkal kényelmesebb, mint a sorban állás. Bár már ez is tervezhető, amit egy bárki által mobiltelefonra letölthető kormányhivatali applikáció segít, amit a kameránknak meg is mutattak. Az ügytípust kiválasztva a zöld jelzés mutatja az érdeklődőnek, hogy tíz percen belül tudják fogadni a kollégáik a Kossuth téren, a Hősök terén vagy a vasútállomáson.
December 15-ig érvényesek
De már erre a zöld jelre sincs szükség ahhoz, ha valaki a személyi okmányait várja, melynek az érvényességi idejük meghosszabbodik, a 2020. március 11. és 2020. július 3. között lejáró okmányok Magyarország területén 2020. december 15-ig érvényesek.
Az általános szabály, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt, tehát nem előtte, illetve az azt követő 15 napon belül lejáró okmányoknak az érvényességi ideje a veszélyhelyzet megszűnését, tehát június 18-át követően 180 nappal meghosszabbodik. Ezután az elkészült új személyi okmányoknak a kézbesítése postai úton történik – ez a fő szabály
– egészítette ki a hivatalvezető.
Aktiválás személyesen
Persze, ha az ügyfél ezt kéri, a személyinél az elektronikus aláírás tároló elemének aktiválására visszavárják. A letelepedési, tartózkodási, bevándorlási engedélyekre ettől eltérő szabályok vonatkoznak, nem pedig ez a 180 napos szabály, de ez jellemzően a nem magyar állampolgárokat érinti.
Egyszerűsítés a vezetői engedélynél is
Annak érdekében, hogy kevesebb alkalommal legyen szükség a kormányablakok felkeresésére, a kormány a vezetői engedéllyel kapcsolatos ügyintézést is egyszerűsíti. A jövőben például már a vezetői engedély kiállítására irányuló adatlappal is lehet Magyarországon járművet vezetni az új jogosítvány kézhezvételéig, de legfeljebb 30 napig. Ennek köszönhetően az ügyfelek a lejárt okmányukat már az igénylés alkalmával le tudják adni, ehhez nem kell ismét befáradniuk a kormányablakba. Viszont jó tudni, hogy az át nem vett okmányokat a korábbi egy évhez képest már csak hatvan napig tárolják.