Szállj, szállj madár...

19 ezer óra, vagyis 833 nap. Mindez pedig több mint 120-féle repülőgéptípuson, a vitorlázógépektől a Boeing és az Airbus-320 utasszállítókig. Oktató, berepülő, valamint senior vizsgáztató pilóta. Nyíregyházán kezdte pályafutását, azóta számos verseny győztese, többszörös Guinness-rekorder. Veres Zoltán műrepülővel beszélgettem...

– Nem mondhatom el magamról, hogy amióta az eszemet tudom, pilóta szerettem volna lenni, mert nem így van. Erdőmérnöknek készültem 16 éves koromig. Nagyon keményen tanultam a biológia és a kémia tárgyakat, amelyek az egyetemi jelentkezésnél felvételi követelmények voltak. Egyik reggel azonban úgy ébredtem, hogy nekem repülnöm kell. Innen indult minden – kezdte a beszélgetést Veres Zoltán, aki a felsőoktatási felvételi tájékoztatóból értesült arról, hogy egyáltalán létezik olyan, hogy polgári repülőgép-vezetői képzés.


FÉLREDOBTA A KÉMIAKÖNYVET

 

Nyíregyházán először 1979-ben, harmadéves gimnazistaként járt. Az akkori tanárképző főiskolán ugyanis harmad- és negyedéves középiskolásoknak bemutató nyári tábort szerveztek, ahol a diákok megismerkedhettek az intézménnyel, annak profiljával, képzéseivel és karjaival. Ahogy ő mondja, már akkor nagyon megtetszett neki a főiskola, a város, és elhatározta: félredobja a biológia- és kémiakönyvet és elkezd matematikát és fizikát tanulni, ami a Nyíregyházi Főiskola repülőgép-vezetői képzésére felvételi tárgy volt.


NYÍREGYHÁZIVÁ VÁLT

 

– Nagyon szép emlékeim vannak Nyíregyházáról, hiszen ott töltöttem a diákéveimet és azt követően pedig ott maradtam pilótaoktatónak, gyakorlati oktatónak. 4-5 évet dolgoztam az ottani repülőtéren. Életem egyik legszebb és legérdekesebb időszaka volt. Legérdekesebb, mert ott éltem át a rendszerváltást. 1983-ban kezdtem a főiskolát, 1986-ban végeztem. 1990-ig pedig a repülőtéren dolgoztam. Nagyon kedves emlékek kötnek oda és persze rengeteg barátság. Szinte nyíregyháziakká váltunk – emlékezett vissza.

[REKLAM]

Veres Zoltán 1986 óta műrepül, 1988-tól a műrepülő válogatott tagja. Csapatban világbajnoki bronzérmes, a „Repülő ászok világbajnoka”, egyéniben összetett Európa-bajnok Advanced kategóriában. Emellett számos repülőverseny győztese, illetve helyezettje. Évek óta világszerte neves repülőnapokra kap meghívást. Többszörös Guinness-rekorder, 2007-ben Al Ainban, az Egyesült Arab Emírségekben például felállította az orsózás világrekordját, 408 darab egymást követő orsóval, valamint a kötelékrepülés Guinness-rekordját a legnagyobb súlykülönbségű repülőgépek között.

Hogy mivel telnek hétköznapjai, arra az egyik kedvenc filmjéből idézett: Sűrűek, mint a bakter levese. Mint mondta, többféle módon próbálja a repülés csínját-bínját újra és újra megtapasztalni. A légügyi hivatalnál segédkezik – vezető vizsgáztatóként továbbképzéseket tart, a Wizz Airnél félállásban pilóta – itt Airbuson repül –, és még mindezek mellette egy privát Jet-en is, valamint hódol hobbijának, szerelmének, a műrepülésnek, a légi bemutatóknak is. Elárulta, legközelebb május elsején, a Duna fölött láthatjuk majd őt repülni, de az ország számos pontján is légibemutatózik majd még a nyáron. Szeptemberben pedig itt, Nyíregyházán is találkozhatunk vele, amit, nem tagadta: már alig vár...

Bruszel Dóra