Sokkal több család vehet új autót a kormány autóvásárlási programja segítségével

A társadalmi visszajelzések alapján döntöttek a csomagról.

– közölte Beneda Attila családpolitikáért felelős helyettes államtitkár, és hozzátette, folyamatosan vizsgálják a társadalmi nehézségeket és a problémákat. A visszajelzésekből kiderült, hogy a negyedik gyermek vállalását sokszor az akadályozza, hogy egy hagyományos autóban már nem fér el a teljes család.

 

A költségek csökkentése a cél

Hozzátette, egy új autó azonban – főleg a hétszemélyesek –, komoly költségeket jelentenek.

Ezért született meg az a döntés, melynek értelmében 2,5 millió forinttal támogatják az újautó-vásárlásokat.

– hangsúlyozta Beneda Attila az M1 Summa című műsorában.

A KSH statisztikái szerint nagyjából 176 ezer nagycsalád, vagyis legalább három gyermeket nevelő szülő volt Magyarországon 2011-ben, azaz körülbelül ennyien lehetnek jogosultak a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatásra. Szakértők szerint az egyik legolcsóbb hétszemélyes új autó jelenleg a Dacia Lodgy, amelyet valamivel több mint 3,5 millió forintért vásárolhatunk meg.

Ennél az autónál azonban nem vehető igénybe a támogatás teljes összege, hiszen az csak az új autó értékének maximum felét teheti ki a már megjelent információk szerint.

– tájékoztatott az államtitkár. Kiemelte, a másik fontos szempont, hogy ezt nem kell előre finanszíroznia a családnak, hanem az államkincstáron keresztül egy később kialakított részletszabályozás mentén tudják igénybe venni, tehát nem kell előfinanszírozással élniük.
Eleve olcsóbban vásárolhatják meg

A kormány tehát nem utólag téríti vissza az összeget, hanem már eleve ennyivel kevesebbet kell fizetnie az autóért a családnak. Ez azt jelenti, hogy például a korábban említett, egyik legolcsóbb hétszemélyes gépjárművet nagyjából 1,8 millió forintért vásárolhatják majd meg a támogatásban részesülők.

Ez rengeteg családot ösztönözhet arra, hogy új autót vegyen.

– mondta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő. Úgy véli, a támogatás lehetőséget teremt azok számára is, akik nem engedhetnék meg maguknak egy új autó megvételét. Hozzátette, ez egy pár ezer darabos éves pluszt jelent piaci szinten, körülbelül 170 ezer új autó kerülhet eladásra Magyarországon.

Főként az egyterű autók iránt nőhet meg a kereslet

Szakértők szerint az intézkedés hatására főként az egyterű autók iránt nőhet meg a kereslet, ezekből a járművekből tavaly valamivel több mint 6900 darabot értékesítettek. Várkonyi Gábor elmondta, a támogatás további részletszabályai egyelőre még nem ismertek, de a visszaélések kiszűréséhez többek között fontos lenne kideríteni, hogy aki ilyen autót szeretne vásárolni, az fent is tudja-e tartani. Hozzátette, szükséges lenne annak a szabályozása is, hogy a vásárló a vételt követően mennyi időn belül adhat túl az autón.

Véleménye szerint erősen piactorzító hatása lehet annak, ha valaki négy évnél korábban adná el a megvásárolt autót. Úgy véli, fontos, hogy ne arra legyen felhasználva a lehetőség, hogy valaki megveszi az autót, majd szinte azonnal piacra dobja, ugyanis ellentétes hatást váltana ki az újautó-piacra, befolyásolva a használt autópiacot is. Hozzátette, ez nyilván nem célja a törvényalkotónak sem.

A szakértő szerint a kormány lépése a hazai gépjárműpark átlagéletkorára is jó hatással lehet, az ugyanis már több mint 10 éve emelkedik, jelenleg 14,2 évnél tart, a támogatás hatására azonban ez a tendencia is megállhat. Várkonyi Gábor hozzátette, Magyarország autópiaca kicsi, amelyre hatása van a környező országok árainak, így nem lehetnek nagy eltérések a térség országai között. Ez egyben azt is jelenti, hogy a támogatás hatására vélhetően nem drágulnak majd az érintett gépjárművek.


A címlapfotó illusztráció.

Forrás: hirado.hu