Sínre került közúti fejlesztések

A képviselők január végén rábólintottak a MÁV-val kötendő szerződésre, így több évtized után végre összeérhet a nagykörút. Egy másik fejlesztés révén a belvárosban pedig kiszélesítik a Szegfű utcát.

A mostani önkormányzati ciklus egyik legfontosabb feladata a közlekedési infrastruktúra további fejlesztése, hiszen e téren volt a legnagyobb lemaradás szerte a városban, ezáltal a legtöbb teendőt is ez adta az elmúlt években – hangsúlyozta dr. Kovács Ferenc polgármester a közgyűlés után adott interjújában. A képviselők január végén rábólintottak a MÁV-val kötendő szerződésre, így több évtized után végre összeérhet a nagykörút. Egy másik fejlesztés révén a belvárosban pedig kiszélesítik a Szegfű utcát.

[REKLAM]

A vasúttársasággal létrejövő megállapodás a Korányi F. utcai kerékpárút és a gyalogosforgalom biztonságos vasúti átvezetését, valamint a nagykörút befejezését oldja, illetve alapozza meg, ám ennek bonyolultabb az előtörténete.

 

Majdnem elherdált pálya-pénz

 

– Még 2010-ben, az előző városvezetés kötött egy, az önkormányzat számára hátrányos szerződést az akkor még a MÁV tulajdonában lévő NYVSC pálya megszerzésére – emlékeztetett dr. Kovács Ferenc polgármester. – Eszerint 15 év alatt, összesen 350 millió forint kötelezettséget vállalt az ingatlanért a szocialista városvezetés, melyet a vasút valószínűleg ingyen is adott volna (erre volt példa más városok esetében). 34 millió forintot ki is fizettek, mi pedig csak úgy tudtunk szabadulni ebből a szerződésből, hogy arányosan teljesítettük a vállalt kötelezettséget, így összesen 56 millió forintért szereztük meg véglegesen az ingatlant. Ám azt kértem a vasúttársaságtól, hogy ezt az összeget fordítsák nyíregyházi fejlesztésekre.

 

Korányis kerékpáros átvezetés

 

– Az egyik beruházás a Kemecsei úti vasúti átjáróhoz kapcsolódik. A Korányi F. utcai kerékpárutat 2014-re elkészítettük, ami nagyon népszerű és forgalmas, a másik, sóstói oldalon pedig ezután nem sokkal rendeztük a biztonságos áthaladás és közvilágítás kérdését. A hiányzó láncszem, a kerékpárút és a gyalogosforgalom átvezetése még az idén elkészülhet, így teljesen biztonságosan lehet majd átkelni a síneken – fejezte ki reményét dr. Kovács Ferenc polgármester.

 

Biztonságos kereszteződés

 

– A MÁV-megállapodás másik része alapot ad a nagykörút befejezésére, mely évtizedek óta jogos igénye a nyíregyháziaknak, s amit a szocialista városvezetés soha nem tudott teljesíteni. Ennek a beruházásnak a részeként megoldjuk egy különösen veszélyes csomópont, a Simai úti kereszteződés átalakítását is – jelezte dr. Kovács Ferenc. – Ahhoz, hogy a Vasútállomástól a Debreceni útig megépüljön a négysávos szakasz, szükség van a MÁV (az állam) tulajdonában lévő 2315 négyzetméternyi területre.

 

Záruló nagykörút

 

A szerződés szerint ezt ingyen megkapja a város. – A tárgyalások már tavaly elkezdődtek a vasúttal, s amint aláírjuk a papírokat, akkor indulhat a tervezés, ingatlanrendezés, előkészítés, s terveink szerint 2017-ben elkezdődhet a régóta áhított fejlesztés konkrét kivitelezése. Így válik teljessé, s nem csak a nevében nagykörúttá ez a fontos közlekedési folyosó. További tervünk, hogy a régi remíz épületét megőrizzük az utókornak és a vasúttársasággal együtt, közös hasznosításban vasúttörténeti, kulturális, turisztikai tartalommal is megtöltsük, ezért egy közös tervpályázatot fogunk majd kiírni a jövőben – vázolta dr. Kovács Ferenc.

Tarczy Gyula

 

Négysávosodik a Szegfű utca is

 

Mint a polgármester tájékoztatott a közgyűlésre visszautalva, nemcsak a nagykörút befejezése jelenti az egyetlen olyan fejlesztést a közeljövőben, amely egy meglévő, túlterhelt útszakasz négysávosra bővítését jelenti. A Szegfű utcán megnövekedett forgalom is régóta indokolja a szélesítést, amelyet egy, a mostani testületi ülésen elfogadott napirendi pont alapoz meg. A Hunyadi és Szegfű utcák által határolt fás terület (a köznyelvben: kiserdő) ugyanis a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia tulajdonában van. A Római Katolikus Egyház a Szarvas utcán óvodát létesített, mely a Szent Imre nevét viselő oktatási intézmény részeként működik, s ezt szeretnék a jövőben bővíteni. Itt kapcsolódott egybe a két szándék, mely egy ingatlancserével megoldja a helyzetet. A kisajátítási munkák (amelyek több ingatlant is érintenek) várhatóan a tavasz elejére lezárulnak, s ekkor indulhat a konkrét tervezési, engedélyezési, majd megvalósítási szakasz.