Rozsdaövezetekből közösségi terek születnek – A Tiszavasvári úti felüljáró összetett fejlesztése is megvalósul
Egy újabb kertvárosi rozsdaövezet kaphat új funkciót az úgynevezett barnamezős beruházás révén

Hogyan alakult át a Kertváros fő ütőerének környéke az elmúlt esztendőkben, ami az egész város közlekedését segíti? Miképp néz ki komplexen a Tiszavasvári úti felüljáró többelemű rekonstrukciója? Hol folytatódik a csomópont-fejlesztési program? Ezekre a kérdésekre is válaszolt dr. Kovács Ferenc polgármester a szerkesztőségünknek adott interjúban a jelenleg zajló, folytatódó és kezdődő beruházások kapcsán, melynek felvezetését egy friss bejelentést tartalmazó poszt adja.

Új közösségi tér születik

– Új közösségi tér születik egy korábbi rozsdaövezet helyén. Nem állunk meg, folyamatosak a fejlesztések a városban. Nemcsak a közúti infrastruktúrát fejlesztjük, hanem május első felében megkezdődnek a munkálatok (egy TOP-os pályázatnak köszönhetően) a Tiszavasvári úti – volt Vay Ádám – laktanya északi területén is. Az új közösségi térben helyet kap egy gumiburkolattal ellátott streetball/futball vegyes használatú pálya, egy kültéri fitneszpark, egy mezítlábas ösvény, futó- és gyaloglókör, 2 kutyafuttató, egy mosdó, és megépítünk egy záportározót is. A régi laktanya területén lesz pingpongasztal, mászószobor, kihelyezünk új utcabútorokat, és fákat is ültetünk. A kivitelezés a tervek szerint ősszel fejeződik be – tette közzé múlt heti posztjában hivatalos Facebook-oldalán dr. Kovács Ferenc polgármester.

Átalakult a településrész képe

– Sok mindent elvégeztünk a Kertvárosban, azt gondolom, erre panasz nem lehet. Az egyik volt laktanya mögötti játszótérre például a város minden részéről viszik a gyerekeket. Jó 10 évvel ezelőtt szinte rozsdaövezet volt a városrésznek ez a területe. Induljunk el gondolatban a nemrégiben felújított Mező utcai csomóponttól kifelé a városból – amit egyébként szintén sokan támadtak a balra nagy ívben történő kanyarodás hiánya miatt. De ma már senki nem csinál olyat a világban, hogy a belvárosba vezeti a forgalmat, ellenkezőleg, inkább kifelé terelnék, jobban szétterítenék, s azóta ez a megújult kereszteződés is bizonyított. Szóval, útközben az elkészült nyugati elkerülő felé látunk például három megépített körforgalmat, bal kéz felől a Közép-Európában egyedi Atlétikai Centrumot, mely egy sorsára hagyott sporttelepből nőtt ki, a felújított utcák sorát, köztük az e tekintetben fontos Derkovits utcát, az egyik volt laktanya területén elkészült a nagyberuházásokat menedzselő Ipari Park Kft. központjaként a Technológiai Transzferközpont, valamint egy modern munkásapartman – amelyektől nem messze a korszerű, évtizedekre szóló új autóbusz-telephely épül –, most pedig szemben indul az úgynevezett barnamezős beruházás. Érdemes lenne egymás mellé tenni két ilyen volt – ilyen lett fotót...

Szélsőbokori: beépített javaslatok

– A Szélsőbokori út rekonstrukciója is folyik ősz óta, de itt érdemes megjegyezni, hogy nem mindig könnyű Nyíregyházán fejleszteni az emberek érdekében. Erre példa ez a beruházás, amit már elvégezhettünk volna három évvel ezelőtt is, ám akkor lakossági tiltakozás volt, szerintem nagyon komoly félreértés is lehetett a háttérben... Később ugyanazok kérték, hogy mégiscsak építsük meg, de az is igaz, voltak konstruktív javaslatok, aminek örültem, s amit be tudtunk építeni, mert így még jobb lesz a végeredmény.

A felüljáró komplex beruházás

– Ennek az átalakulásnak az egyik fontos láncszeme a Tiszavasvári úti felüljáró rekonstrukciója: őrült nehéz, összetett beruházás, s persze könnyű kiabálni, követelőzni, az embereket provokálni – de végigcsinálni egy ilyen komplex programot, nagyon nem egyszerű. Forgalmas vasúti fővonalak felett ível, s a vizsgálat során kiderült, az összes oszlopot ki kell cserélni. A statikai biztonság megteremtése már megtörtént kormányzati támogatással, ami 1,3 milliárd forintba került, s mi szélesíteni is akartuk a könnyebb kerékpáros átjárhatóság jegyében. Az oldalfalak most következtek, ebből a másik nyertes, önkormányzati pályázatból (855 millió forint), így eddig költöttünk közel 2,2 milliárdot a felüljáróra. Itt épül a kétszer két sáv a kereszteződés teljes átalakításával, amiről korábban részletesen szóltunk. Maradt még egy fontos, részben esztétikai kérdés – mindenki ezt veszi észre –, a záró aszfaltréteg a járdán és az úton, a belvárosi oldalon. Ez még egy hiányzó, fejlesztendő szakasz, s közel 200 milliós beruházás lesz. Lázár János építési és közlekedési miniszter úr nekem ezt megígérte, remélem, az elkészülte nem húzódik át jövő tavaszra. Összeadva, ez egy nagyjából 2,5 milliárd forintos, bonyolult, több ütemű fejlesztéssorozat – beleértve a közműátépítéseket, kerékpárutakat, gyalogosátkelőket, ami szakmailag is kihívás volt. Mi ezt a nehéz feladatot is megörököltük, de most már a végén járunk.

Csomópontok programja

De nemcsak itt zajlik most fontos kereszteződés megújítása, hanem a Bujtosi Városliget szélén is. Egyébként már 20 fölött járunk a csomópontok átalakításának programjában, amit egy évtizede határoztunk el – az első nagy beavatkozás a Víztoronynál volt –, ebből 15 körforgalom. A döntésnél mindig a baleseti statisztikákat is vizsgáltuk, valamint fő szempont volt a közlekedés folyamatosságának biztosítása, hiszen óriási ütemben nőtt az elmúlt 10 évben a személygépjárművek száma. A Belső körút – László utca kereszteződés átépítése régóta a látókörünkben volt, hiszen a városliget teljes megújításával megnőtt a forgalom, így időszerűvé vált egy biztonságos, közlekedési lámpák által szabályozott csomópont kialakítása, melynek a részleteit nemrég ismertettük.