Rali volt, rali lesz Nyíregyházán – Harminc év után előkerültek a féltve őrzött képek
Már csak egy hónap, és több évtizednyi szünet után, november 9–11. között újra felbolydul a város, és a Kossuth téri „dobogóról” elindul a rali mezőnye, ezúttal I. Nyíregyháza Rally néven. A szervezők látványos és izgalmas pillanatokat ígérnek, de nem volt ez másként a ’70-es, ’80-as években sem. Egykoron ugyanis helyet adott Nyíregyháza országos, majd Európa-bajnoki futamnak, nevezték Nyírség Rallynak, máskor Taurus Rallye-nak. S persze gyűltek az érmek is. Volt nyíregyházi válogatott kerettagunk és Európa-bajnok harmadik helyezettünk is. (Megjelent a Nyíregyházi Napló október 5-ei számában.)
Amit már tudni lehet, hogy novemberben, a belvárosi gyorsasági szakasz mellett, a Kossuth téren lesz a verseny hivatalos rajtja és célja, tehát ott fognak áthajtani a céldobogón a versenyautók. A raliverseny központi területe, vagyis a szervizpark pedig a Tokaji úti vásártéren – KGST piac – kap majd helyet.
Az útvonal a belvárosi utakat is fogja érinteni, azonban, hogy pontosan melyiket, az a napokban kiadott versenykiírásból derül majd ki (folyamatosan tájékoztatjuk majd Önöket a részletekről). Addig azonban „beszéljen” a múlt...
Még rali sportbírókat is oktattak
Talán kevesen tudják, hogy egykoron Nyíregyházán rali szakosztály is működött, mi több, rali sportbírókat is oktattak a szabolcsi megyeszékhelyen. Ráadásul sikerült nagy versenyeket is szervezniük. A Szabolcs Kupát amatőröknek, a Nyírség Rallyt a minőségi versenyzőknek szervezték. A Taurus Rallye az utolsó két évben Európa-bajnoki futam is volt, ami azt jelentette, hogy még a FIA-tól (Nemzetközi Automobil Szövetség) is jöttek megfigyelők Nyíregyházára, akik maximálisan elismerték a versenyt.
Óriási történet volt
A nyíregyházi Bakosi Benjámin először a VOLÁN-Dózsa, majd a Sóstóhegyi Vörös Csillag, később pedig a Tempó színeiben versenyzett. Kezdetben túrabajnokságban indult, majd egyedüli nyíregyháziként harmadik helyezést ért el kategóriájában, Európa-bajnoki futamon.
– Egy Daciával kezdtem, aztán Fiat 125-össel versenyeztem, amiben volt egy kiváló Fiat Monte Carlo motor – ezzel lettem országos bajnok –, később pedig fénykoromban egy Zsiguli volt alattam. A Kossuth téren, illetve Sóstón volt a rajt. A Nyírség Rallyn még országos bajnoki címet is rendezhetett a szakosztályunk. 1978–1979-ben pedig megkaptuk a lehetőséget arra, hogy Európa-bajnoki futamnak is helyet adhasson Nyíregyháza.
„Trabanttal mentünk Nyíregyházára”
– 1976-ban, amikor az egyik Nyírség Rallyt rendezték Nyíregyházán, 17 éves voltam. Egy Trabant hátsó ülésén utaztam és úgy mentünk le négyen a barátaimmal a szabolcsi megyeszékhelyre, hogy részesei lehessünk az eseménynek – emlékezett vissza a Budapesten élő Guba Tamás, a Magyarországi Autóversenyek nevű Facebook-oldal kezelője, aki több tekercsnyi képet készített a nyíregyházi versenyekről (is).
– Autóőrült voltam és vagyok. Így keveredtünk el 1976-ban Nyíregyházára, a Nyírség Rallyra, ahol több tucatnyi fotót készítettem az eseményről. Elő is hívtam ezeket, de aztán ültem rajtuk több mint 30 évet. Végül aztán vettem egy szkennert és 2008-ban bedigitalizáltam az összes fotót. 1974 és 1978 között bejártuk az összes autóversenyt, ahova tudtunk, elmentünk. Emlékszem a Nyírség Rallyra, a belvárosban szervizelték az autókat, ott készítettem az egyik kedvenc képemet: a legendás Ferjáncz Attila ott áll a szabóság előtt. Sajnos sok versenyző már meghalt azóta, de a képek által legalább újra felidézhető az emlékekkel bővelkedő, fénykorát élő rallys múlt...
(Köszönjük a fotókat Guba Tamásnak! Még több kép: Facebook / Magyarországi Autóversenyek)
Bruszel Dóra